طالبی موثر در جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی و فشار خون

طالبی موثر در جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی و فشار خون

به گزارش بیو بگ مسئول واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور با اشاره به خواص میوه های تابستانی طالبی و هندوانه، نقش بارز آنها در ارتقای سلامتی و ایمنی بدن را شرح داد.


مینا كاویانی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به خواص میوه تابستانی طالبی، تشریح كرد: طالبی میوه ای آبدار است كه تشنگی را بر طرف می كند. مصرف این میوه به دلیل داشتن پتاسیم بالا در جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی و فشار خون موثر است. با عنایت به نتایج تحقیقات در خصوص نقش پتاسیم در تنظیم فعالیت های عصبی، ماهیچه ای، همینطور تنظیم آب بدن، طالبی با داشتن مقادیر مناسبی از پتاسیم می تواند نقش مهمی در این موارد داشته باشد.
وی ادامه داد: از املاح دیگر موجود در طالبی می توان به كلسیم، منیزیم و فسفر اشاره نمود. همینطور طالبی سرشار از پیش ساز ویتامین A است كه می تواند بخشی از نیاز بدن به این ویتامین را تامین كند. ویتامین A همینطور در حفظ سلامت چشم و بینایی، تامین رشد و نمو و بهبود عملكرد ایمنی بدن نقش دارد. ازاین رو مصرف طالبی برای تامین سلامت و رشد و نمو مفید می باشد. طالبی همینطور حاوی ویتامین C و برخی ویتامین های گروه B است كه در تامین بخشی از نیازهای بدن به این مواد مغذی كمك می نماید.
كاویانی اظهار داشت: نتایج تحقیقات علمی، اثرات مفید آنتی اكسیدانی مصرف عصاره طالبی را بر روی حیوانات نشان داده است. همینطور دیده شده كه عصاره طالبی می تواند اثرات مفیدی در جهت جلوگیری از آسیب به آئورت داشته باشد و به بهبود سلامت قلب و عروق كمك نماید. با عنایت به نتایج تحقیقات، مصرف طالبی می تواند در حفظ سلامتی از اهمیت خاصی برخوردار باشد. ازاین رو گنجاندن این میوه خوش طعم و آبدار در برنامه غذایی روزانه بخصوص در فصل تابستان سفارش می شود. البته به علت شیرینی آن و برای جلوگیری از اضافه وزن و چاقی، بخصوص در افراد دیابتی، باید در مصرف آن اعتدال را رعایت كرد.
این كارشناس تغذیه همینطور با اشاره به خواص هندوانه، توضیح داد: هندوانه با داشتن بیشتر از 90 درصد آب، میوه شیرین و آبداری است كه حاوی مقادیر مناسبی از پیش ساز ویتامین A و املاحی مانند پتاسیم و برخی ویتامین های گروه B مانند ویتامین B1، B2 و نیاسین است.
كاویانی همینطور بیشتر از 50 نوع از انواع رنگدانه های گیاهی همچون لیكوپن و بتاكاروتن در هندوانه شناخته شده اند كه با داشتن خاصیت آنتی اكسیدانی احتمالاً در جلوگیری از بیماری های مزمن نظیر بیماری های قلبی - عروقی و سرطان نقش دارند. تحقیقات نشان داده است كه مصرف روزانه مقادیر نسبتاً بالای آب هندوانه طبیعی (حدود 5/1 لیتر یا 6 لیوان) به مدت 3 هفته، می تواند باعث افزایش اسید آمینه آرژنین از راه تاثیر بر افزایش ساخته شدن آن در خون شود.
وی اظهار داشت: از آنجایی كه اسید آمینه آرژنین برای نوزادان، كودكان و بزرگسالانی كه گرفتار بیماری های التهابی و عفونی حاد شده اند، ضروری می باشد و ارتباط مستقیمی با بهبود عملكرد سیستم ایمنی دارد، به نظر می آید هندوانه و یا آب هندوانه طبیعی در چنین شرایطی برای بهبود وضعیت سلامت افراد مفید باشد.



1398/02/29
15:04:59
5.0 / 5
4705
تگهای خبر: آموزش , بیماری , سلامت , عفونی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط بیوبگ
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
بیو بگ BioBag