در گفت وگو با مدیر اولین شركت دانش بنیان روان سنجی ایران عنوان شد

نیازمند فرهنگ سازی جهت استفاده از خدمات روان سنجی هستیم، هر ایرانی، یك پرونده بهداشت روان

نیازمند فرهنگ سازی جهت استفاده از خدمات روان سنجی هستیم، هر ایرانی، یك پرونده بهداشت روان

بیو بگ: نخستین و جامع ترین سامانه هوشمند دانش بنیان روان سنجی ایران كه از یك ماه پیش با هدف ˮهر ایرانی، یك پرونده بهداشت و سلامت روانˮ آغاز به عرضه محصولات خود كرده است، مرجعی قابل اعتماد برای ˮاستعدادیابیˮ، ˮهدایت تحصیلیˮ و ˮهمسرگزینیˮ به شمار می آید كه قابل استفاده در ˮصنایعˮ، ˮسازمان هاˮ، ˮمدارسˮ، ˮمهدكودك هاˮ، ˮدانشگاه ها ˮ است و چنان چه فرهنگ سازی مناسب جهت استفاده از آن صورت گیرد، نتایج مثبتی همچون كاهش تنش های درون خانوادگی، كاهش نرخ انصراف از تحصیل در دانشگاه ها، كمك به جذب نیروهای كارآمد و افزایش راندمان اقتصادی، هدایت تحصیلی درست افراد و كاهش نرخ طلاق را به دنبال خواهد داشت.


مرتضی حاج بابایی، مدیرنخستین شركت دانش بنیان روان سنجی ایران مستقر در مركز رشد و نوآوری واحدهای فناور علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینكه ایده اولیه اولین شركت دانش بنیان روان سنجی ایران در سال 1367، 1368 مطرح شده و نخستین بار در سال 1369 یا 1370 در مجموعه مدارس بنیاد رشد پیاده سازی شده است، اظهار داشت: در آن دوره زیرساخت های اینترنتی، تلفن های هوشمند، و حتی سی دی موجود نبود و ما مجبور به استفاده از فلاپی و انجام آزمون ها به شكل دستی بودیم.
وی تصریح كرد: در آن زمان به این نتیجه رسیدیم كه این ایده جلوتر از زمان است. از این رو طرح را متوقف كرده و 11 سال پیش به دنبال فراگیر شدن كامپیوترها و تلفن های هوشمند همراه، كار را مجدداً آغاز كردیم؛ در آن زمان همكارانی با تخصص های گوناگون همچون روان شناسی، روان پزشكی، آینده پژوهی، هوش مصنوعی و... از دانشگاه علوم پزشكی تهران، شهید رجایی، دانشگاه گیلان، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه علم و صنعت گرد هم آمده و یك تیم را تشكیل دادند.
مدیرنخستین شركت دانش بنیان روان سنجی ایران هدف اولیه اجرای این طرح را "هر ایرانی، یك پرونده بهداشت و سلامت روان" عنوان نمود و اضافه كرد: در این خصوص تلاش كردیم ابتدا دست به تولید و بعد عرضه بزنیم و آنچه را كه باید با استانداردهای علمی مطابقت داشته و در حوزه های مختلف به كار رود، تولید نماییم.
حاج بابایی توضیح داد: جامعیت هدف فوق ایجاب می كند كه ما نوزادان تا كهنسالان را در نظر گرفته و خدمات روان سنجی مناسب برای آن ها را فراهم نماییم.
وی با اشاره به اینكه در این فاصله موفق به طراحی یك موتور پردازش گر منحصر به فرد شده و به واسطه آن دانش بنیان شده ایم، افزود: این موتور پردازش گر از هفت سیستم تشكیل شده كه به صورت پویا و درلحظه با یكدیگر در ارتباطند و پردازش نتایج داوطلب یا كاربران را انجام می دهند.
تشخیص فرد بعنوان "واقع گریز" در سامانه/امكان انجام مطالعات طولی روان سنجی برای اولین بار
مدیرنخستین شركت دانش بنیان روان سنجی ایران درباره عملكرد فوق توضیح داد: بعنوان مثال پس از آن كه فرد به سؤالات هر آزمون پاسخ داد، زیر سیستم اعتبارسنج، در كسری از ثانیه شاخص های صداقت سنج، به نماسنج، بد نماسنج، سوگیری سنج، حوصله سنج وارد عمل شده و به ما این اطمینان را می دهند كه می توان به پاسخ ها اعتماد كرد یا خیر.
حاج بابایی با اشاره به اینكه در آزمون های استخدامی و آزمون های مربوط به ازدواج، بحث استفاده از به نماسنج و تشخیص اینكه آیا فرد تلاش در "مطلوب جلوه دادن خود" دارد یا خیر مطرح است، افزود: همینطور در موارد دیگر این امكان وجود دارد كه افراد به هر دلیلی صداقت به خرج ندهند كه سیستم فوق وارد عمل شده، فرد را "واقع گریز" تشخیص می دهد و از او می خواهد مجدداً و با صراحت و صداقت كافی در آزمون مربوطه شركت نماید.
وی با بیان اینكه آمادگی این را داریم كه وضعیت تحولی كودكان (developmental situation) از نوزادی تا آخر 5 سالگی را مورد بررسی قرار دهیم، اظهار نمود: اگر این كار به صورت مستمر در سراسر كشور صورت گیرد، میلیاردها دلار صرفه جویی شده و این از جهت آن است كه می توان اختلالات و رشدنایافتگی ها را به موقع تشخیص داد و از تحمیل هزینه بر نظام درمانی و توان بخشی كشور جلوگیری كرد.
مدیرنخستین شركت دانش بنیان روان سنجی ایران افزود: به باعث این پردازش گر، امكان انجام مطالعات طولی هم برای اولین بار در كشور به وجود آمده است.
سرگردانی در انتخاب رشته و تغییر آن هدررفت سرمایه های ملی است
حاج بابایی سپس به بحث استعدادیابی در كودكان پرداخت و بیان كرد: در سنین پایین تر از دو سالگی تلاش داریم كودكانی كه دارای استعداد ویژه هستند را شناسایی كرده و آن ها را از افراد دارای استعداد معمولی، تفكیك نماییم.
وی با اشاره به اینكه این امر تا سنین بالاتر هم دنبال می شود، اظهار داشت: هر ساله درصد بالایی از دانشجویان از رشته قبولی خود انصراف می دهند كه این مورد با صرف هزینه بسیاری همراه می باشد.
مدیرنخستین شركت دانش بنیان روان سنجی ایران همینطور تغییر رشته افراد به خاطر عدم علاقه به رشته انتخابی خویش را خاطرنشان كرد و اضافه كرد: این در شرایطی است كه فرد پس از تغییر رشته هم همچنان مردد است كه آیا واقعاً برای آن رشته تولید شده یا خیر.
حاج بابایی مبحث فوق را هدررفت سرمایه های ملی دانست و اظهار داشت: در شركت ما تلاش شده شرایطی فراهم آید كه منابع ملی را درست، به جا و در بستر اقتصاد مقاومتی هزینه نماییم. ازاین رو اگر بپذیریم 20 الی 30 درصد دانشجویان با مشكلات مذكور مواجهند و هر ساله سرمایه گذاری زیادی بر روی آن ها انجام می گردد (این در حالی است كه چنان چه دانشجو در رشته جدیدی ادامه تحصیل دهد، در مباحث پایه ای آن دچار ضعف بوده و در آینده شغلی خود با مشكلاتی رو به رو خواهد بود)، می توان گفت این مورد از جدیت زیادی برخوردار می باشد و می توان با استفاده از انجام آزمون های روان سنجی، از خیلی از این موارد جلوگیری كرد و میلیاردها تومان هزینه های ملی صرف شده در این زمینه را صرفه جویی كرد.
آزمون های استخدامی/ضرورت آموزش "مهارت های شركت در كنكور"
وی به برگزاری آزمون های استخدامی از جانب سازمان اداری و استخدامی كشور اشاره و تشریح كرد: این آزمون دارای سؤالات عمومی است. این در حالی ست كه برای آن كه فردی متصدی یك شغل باشد، لازم است كه دارای استانداردهای مورد نیاز آن شغل باشد؛ اما در این آزمون ها عملاً سنجش دقیقی مبتنی بر شرح شغل هایی كه مقرر است پر شود، صورت نمی گیرد.
مدیرنخستین شركت دانش بنیان روان سنجی ایران با اشاره به اینكه تغییر نسل ها در وزارت خانه ها، سازمان ها، شركت ها، و... اجتناب ناپذیر است، مبنای شایسته سالاری را نامشخص دانست و اضافه كرد: این در شرایطی است كه می توان افراد كارآمد را شناسایی كرد، به آن ها آموزش های لازم را داد و بعد از آن كه فرد پختگی لازم را به دست آورد، سرپرستی یك بخش خاص را به او محول كرد.
حاج بابایی خاطرنشان كرد: در سیستم آموزش و پرورش، مفروضات اشتباهی حاكم است؛ مثلاً اینكه زمانی كه دانش آموز برای نخستین بار سر كلاس می نشیند، باید تمام مهارت های "در كلاس درس بودن" را بلد باشد. این در حالی ست كه مهارت های كلاسی، گسترده تر از صرف گوش كردن بوده و باید به دانش آموز آموزش داده شوند. این مورد در مورد مهارت های یادگرفتن، مهارت های مطالعه كردن، مهارت های آزمون دادن و سایر مهارت های روان شناختی هم صدق می كند كه ما در این شركت دانش بنیان این مسائل را حل كرده ایم و راهكارهای علمی برای آن ها داریم.
وی با اشاره به برگزاری كنكور از جانب سازمان سنجش آموزش كشور و با اشاره به اینكه عنوان این سازمان هم سنجشِ آموزش است، اظهار داشت: آیا این مورد كه دانش آموزان رشته ریاضی به چهار سؤال از 55 سؤال ریاضی آزمون پاسخ می دهند، حاكی از ایرادات نظام آموزشی است یا معلمین در آموزش ریاضی كوتاهی كرده اند؟
مدیرنخستین شركت دانش بنیان روان سنجی ایران تصریح كرد: ده ها هزار نفر در كنكور وقت كم می آورند، چندین هزار نفر توانایی مدیریت هیجانی خویش را ندارند. حال سؤال اینجاست كه چه كسی باید متصدی آموزش صحیح این مهارت ها به دانش آموزان باشد؟ این در حالی ست كه به این مهارت ها توجهی نمی گردد و عده ای هم مشغول ماهیگیری از این آب گل آلود هستند.
حاج بابایی اضافه كرد: هیچ وقت به مواردی از قبیل تفاوت های فردی دانش آموزان، سبك های یادگیری دانش آموزان و سبك های تدریس معلمان توجه نشده است.
كاهش نرخ طلاق در گروی انجام آزمون های روان سنجی
وی خاطرنشان كرد: برای تشكیل خانواده با سه مرحله همسریابی، همسرگزینی و همسرداری رو به رو هستیم. عمده ترین دلیل بالا بودن نرخ طلاق این است كه در همسرگزینی راه خطا پیموده می گردد. این گزاره كه "تا زن و شوهر به زیر یك سقف نروند، همدیگر را نمی شناسند" غلط است؛ چون كه می توان با استفاده از آزمون های همسرگزینی، تیپ های شخصیتی ناسازگار با یكدیگر را تشخیص داد.
مدیرنخستین شركت دانش بنیان روان سنجی ایران تاكید كرد: در تمام جوامع دنیا، حدود 22 تا 24 درصد افراد دارای اختلالات روانی تشخیص داده می شوند؛ ازاین رو با احتمال یك چهارم مبتلا شدن به اختلالات روانی رو به رو هستیم و چنان چه هر دو نفر به این اختلالات مبتلا باشند، مسائل و مشكلات عدیده ای را در زندگی خانوادگی به وجود خواهد آورد، در حالیكه با انجام آزمون های روان شناختی به راحتی می توان از این موارد پیشگیری كرد.
اعلام آمادگی همكاری با اغلب سازمان ها و دستگاه های اجرایی
حاج بابایی حوزه روان سنجی را یك حوزه گسترده توصیف و تصریح كرد: جای خالی این خدمات در جامعه ما احساس شده است. در جهت عدالت اجتماعی، هر ایرانی در هر جای این كره خاكی می تواند با كمترین هزینه از خدمات ما بهره مند شود.
وی با اشاره به اینكه سامانه روان سنجی هنوز به صورت كامل بارگذاری نشده و تنها حدود یك ماه است كه عرضه را شروع كرده ایم، اظهار داشت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه علامه طباطبایی و انجمن علمی روان شناسی تربیتی ایران ما را مورد حمایت قرار داده اند و از این بابت از آن ها سپاسگزاریم.
مدیرنخستین شركت دانش بنیان روان سنجی ایران اضافه كرد: مصوبه هیات وزیران این است كه دستگاه های دولتی، خدمات خویش را از شركت های دانش بنیان دریافت نمایند. در عین حال ما می توانیم خدمات خویش را به همه بانك ها، بیمه ها، وزارت خانه ها، مدارس، مهدكودك ها، فدراسیون های ورزشی، قوه قضاییه، سازمان زندان ها و... عرضه نماییم.
حاج بابایی در انتها فرهنگ سازی برای این مورد را مورد تاكید قرار داد و اظهار داشت: در این خصوص خواه ناخواه باید بپذیریم همان گونه كه جسم ما نیازمند تغذیه هست، روح ما هم نیازمند تغذیه روانی بوده و باید به بهداشت روانی خود توجه داشته باشیم.



1397/08/04
15:33:29
5.0 / 5
4259
تگهای خبر: بهداشت , پزشكی , دانشگاه , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط بیوبگ
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
بیو بگ BioBag