استقرار بیشتر از ۳۰۰۰ پزشك متخصص در مناطق محروم

استقرار بیشتر از ۳۰۰۰ پزشك متخصص در مناطق محروم

بیو بگ: معاون درمان وزارت بهداشت، اظهار داشت: برنامه ماندگاری پزشكان در بیمارستان های مناطق محروم با هدف تامین پزشك متخصص و تضمین دسترسی مردم در همه نقاط كشور بخصوص در مناطق محروم و به منظور ارتقای كیفیت خدمات سلامت در مناطق كمتر توسعه یافته كشور اجرا شده است.


به گزارش بیو بگ به نقل از ایسنا، دكتر قاسم جان بابایی درمورد حضور پزشك متخصص در كشور بخصوص در مناطق محروم، تصریح كرد: هم اكنون، بیشتر از ۳۰۰۰ پزشك متخصص در مناطق محروم به صورت تمام وقت در مراكز درمانی مستقر هستند و خدمات این پزشكان با تعرفه دولتی به مردم عرضه می گردد.

وی به توزیع پزشك متخصص به سراسر كشور برپایه بند قانونی اشاره نمود و اظهار داشت: پشتیبانی از ماندگاری پزشكان در مناطق محروم در جهت بند "ب" ماده ۳۴ قانون برنامه پنجم توسعه ناظر بر پایداری نیروی انسانی متخصص و تولید دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت و بند "الف" ماده ۳۶ ناظر بر پرداخت تسهیلات ویژه برای ماندگاری پزشكان در مناطق كمتر توسعه یافته به صورت رسمی از ابتدای خرداد ماه سال ۹۳ در قالب یكی از برنامه های اصلی طرح تحول سلامت شروع به كار كرد.

معاون درمان وزارت بهداشت، تصریح كرد: برنامه ماندگاری پزشكان در بیمارستان های مناطق محروم با هدف تامین پزشك متخصص و تضمین دسترسی مردم در همه نقاط كشور بخصوص در مناطق محروم و به منظور ارتقای كیفیت خدمات سلامت در مناطق كمتر توسعه یافته كشور اجرا شده است.

دكتر جان بابایی با اشاره به اینكه قبل از این هم، برنامه ای با نام " تعرفه ترجیح مناطق محروم " برای پزشكانی كه در مناطق محروم فعالیت داشتند، اجرا می شد، افزود: در این طرح، پزشكان حمایت هایی را از بیمه های پایه دریافت می كردند. هم زمان با این طرح، یك "بند" به برنامه پنجم توسعه در خصوص پشتیبانی از پزشكانی كه در مناطق محروم فعال می باشند، اضافه گردید و به این واسطه، بودجه ای برای اجرای آن در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

وی ادامه داد: هردو برنامه فوق به علت اینكه منابع مالی مكفی در اختیار نداشتند و جهت دهی مناسبی را دنبال نمی كردند، انگیزه لازم برای حضور پزشكان در مناطق محروم را تولید نكردند، تا اینكه این مورد در قالب طرح تحول سلامت بعنوان اولویت های دولت مطرح و تصمیم بر آن شد كه برنامه ریزی صحیحی برای حضور پزشكان در مناطق محروم و افزایش دسترسی مردم به پزشكان متخصص در مناطق محروم اندیشیده شود. این در حالی بود كه در زمان آغاز طرح، تنها ۱۴۵۰ پزشك متخصص در مناطق محروم حضور داشتند.

طبق گزارش وبدا، معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینكه هم اكنون، ۳۱۰۰ پزشك متخصص و فوق تخصص در ۲۵۱ بیمارستان در ۲۳۶ شهر كمتر برخوردار درحال خدمت به هموطنان هستند، خاطرنشان كرد: ساماندهی مناسب نظام ارجاع در سطح تخصصی و فوق تخصصی مناطق كمتر توسعه یافته، حذف پرداخت های غیر رسمی در این مناطق، اجرای صحیح نظام سطح بندی در بخش نیروی انسانی و خدمات سرپایی و بستری از دستاوردهای اجرای این برنامه است.



1397/08/11
23:40:36
5.0 / 5
4645
تگهای خبر: بهداشت , بیمارستان , درمان , درمانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط بیوبگ
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
بیو بگ BioBag