سكته مغزی از علائم تا سفارش های پیشگیرانه

سكته مغزی از علائم تا سفارش های پیشگیرانه

بیو بگ: سكته مغزی زمانی رخ می دهد كه جریان خون به بخشی از مغز فرد قطع شده یا كاسته می شود. این امر سبب محرومیت بافت مغزی از اكسیژن و مواد مغذی شده و سلول های مغزی در عرض چند دقیقه آغاز به مردن می كنند.


به گزارش بیو بگ به نقل از ایسنا، سكته مغزی یك وضعیت اورژانسی پزشكی است كه درمان سریع در آن لزوم دارد.
اقدامات فوریِ اولیه می تواند صدمه های مغزی و عوارض بالقوه آنرا كم كند. نكته مثبت در مورد این عارضه این است كه سكته مغزی قابل پیشگیری و درمان بوده و مرگ و میرهای ناشی از آن نسبت به گذشته كاهش یافته است.

علائم سكته مغزی
در صورتیكه فكر می كنید خودتان یا فرد دیگری امكان دارد سكته مغزی در پیش رو داشته باشید به این علائم توجه كنید. همینطور زمان آغاز این علائم را به خاطر بسپارید. فراموش نكنید مدت زمان بروز این علائم می تواند گزینه های درمانی را تحت تاثیر قرار دهد.
- مشكل در صحبت كردن و ادراك: امكان دارد فرد احساس گیجی كرده و كلمات را به صورت نامفهوم ادا كند یا در درك صحبت ها دچار مشكل شود.
- فلج یا بی حسی صورت، دست یا پا: ممكن است فرد بی حسی، ضعف یا فلج ناگهانی در صورت دست یا پای خود احساس كند. این اتفاق اغلب در یك سمت بدن رخ می دهد. فرد باید تلاش كند هر دو دست خویش را همزمان بالای سر خود بلند كند. اگر یكی از دستها آغاز به افتادن كند، امكان دارد دچار سكته مغزی شده باشد. همینطور هنگامی كه تلاش می كند لبخند بزند، امكان دارد دهانش سست شده و آب از دهانش خارج شود.
- مشكل در بینایی یك یا هر دو چشم: امكان دارد فرد به صورت ناگهانی دچار تاری دید، دوبینی یا سیاهی رفتن در یك یا هر دو چشم خود شود.
- سردرد: امكان دارد دچار سردرد شدیدِ ناگهانی شود. این سردرد می تواند همراه با استفراغ، سرگیجه یا دگرگونی هوشیاری فرد باشد. این علائم نشان دهنده سكته مغزی است.
- مشكل در راه رفتن: ممكن است هنگام راه رفتن تلو تلو بخورد یا سرگیجه ناگهانی و از دست دادن تعادل و هماهنگی را تجربه كند.

زمان مناسب رجوع به پزشك
اگر متوجه علائم سكته مغزی در فردی شدید، حتی در صورتیكه علائم ثابت نبوده و از بین می روند، سریعاً به پزشك اطلاع دهید و مراحل زیر را انجام دهید:
۱) صورت: از فرد بخواهید لبخند بزند. آیا یك سمت دهانش سست است؟
۲) دست ها: از فرد بخواهید هر دو دستش را بالا ببرد. آیا یكی از دست ها پایین می افتد یا قادر به بالا بردن یكی از دست ها نیست؟
۳) صحبت كردن: از فرد بخواهید یك عبارت ساده را تكرار كند. آیا كلمات را نادرست و مبهم ادا می كند؟
۴) زمان: در صورتیكه فرد هر یك از این علائم را داشت، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید. تا زمان رسیدن نیروهای اورژانس به دقت مراقب فرد مشكوك به سكته مغزی باشید.

عوامل خطر
خیلی از عوامل می تواند خطر سكته مغزی را بالا برند. برخی از این عوامل می تواند خطر مبتلا شدن به سكته قلبی را هم بالا برند. عوامل قابل درمان كه در بروز سكته مغزی نقش دارند عبارتند از:
عوامل خطرساز سبك زندگی
- چاقی و اضافه وزن
- عدم فعالیت فیزیكی
- مصرف الكل
- سیگار كشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار
- استفاده از مواد مخدر مانند كوكائین و مت آمفتامین
عوامل خطرساز پزشكی
- فشار خون بالاتر از ۱۲۰ روی ۸۰ میلی متر جیوه
- كلسترول بالا
- دیابت
- آپنه انسدادی خواب (OSA)
- بیماری های قلبی عروقی همچون نارسایی قلبی، نقص های قلبی، عفونت قلب یا ضربان قلب غیرطبیعی
- سابقه شخصی و خانوادگی سكته مغزی، سكته قلبی یا حمله ایسكمی گذرا (TIA)
سایر عوامل در رابطه با خطر بالای سكته مغزی
- سن: افراد بالای ۵۵ سال بیشتر از جوانان در معرض سكته مغزی قرار دارند.
- نژاد: افراد آمریكایی-آفریقایی نسبت به افراد سایر نژادها با خطر بیشتری برای سكته مغزی مواجه اند.
- جنسیت: مردان بیشتر از زنان احتمال سكته مغزی دارند. زنانی كه سكته مغزی می كنند، معمولا سن بیشتری نسبت به مردانی كه سكته مغزی می كنند داشته و زنان كمتر از مردان احتمال دارد جان خویش را به علت سكته مغزی از دست دهند.
- هورمون ها: مصرف قرص های ضد حاملگی و هورمون درمانی كه شامل استروژن باشد و همینطور افزایش سطوح استروژن ناشی از حاملگی و زایمان خطر سكته مغزی را بالا می برد.

پیشگیری از سكته مغزی
دانستن عوامل خطر سكته مغزی، پیروی از سفارش های پزشك و اتخاذ شیوه زندگی سالم بهترین اقداماتی است كه می توانید برای جلوگیری از سكته مغزی انجام دهید. در صورتیكه پیش تر سابقه سكته مغزی یا حمله ایسكمی گذرا داشته اید، این اقدامات می توانند به جلوگیری از سكته مغزی دوباره كمك كنند.
پیروی از دستورات بعد از سكته مغزی كه از بیمارستان دریافت می كنید هم نقش مهمی دارد. خیلی از راهبردهای پیشگیری از سكته مغزی همانند راهبردهای پیشگیری از بیماری های قلبی است.
به صورت كلی سفارش های شیوه زندگی سالم به نقل از سایت تخصصی مایوكلینیك عبارتند از:
- كنترل فشار خون بالا: این از مهمترین كارهایی است كه می توانید برای كاهش خطر سكته مغزی انجام دهید. اگر پیش تر سكته مغزی را تجربه كرده اید، پایین نگه داشتن فشار خون راهی مناسب برای پیشگیری از سكته های مغزی یا حمله های ایسكمی گذرای بعدی است.
ورزش، مدیریت استرس، حفظ وزن سالم، محدود كردن مقدار سدیم و پرهیز از مصرف الكل می تواند به حفظ فشار خون مناسب كمك نماید. علاوه بر سفارش تغییرات شیوه زندگی، پزشك شما امكان دارد داروهایی برای درمان فشار خون بالا تجویز كند.
- كاهش میزان كلسترول و چربی اشباع در رژیم غذایی: خوردن كمتر كلسترول و چربی بخصوص چربی های اشباع شده و ترانس می تواند پلاك های خونی را در رگ های شما كم كند. در صورتیكه نتوانید كلسترول خویش را تنها با استفاده از تغییرات تغذیه ای كنترل كنید، پزشك شما امكان دارد داروهای كاهش كلسترول را برایتان تجویز كند.
- ترك استعمال دخانیات: استعمال دخانیات خطر مبتلا شدن به سكته مغزی را برای افراد سیگاری و غیر سیگاری در معرض دود دخانیات بالا می برد. ترك استعمال دخانیات خطر سكته مغزی را می كاهد.
- كنترل دیابت: شما می توانید دیابت را با رژیمی غذایی، ورزش، كنترل وزن و همینطور با داروها كنترل كنید.
- حفظ وزن سالم: داشتن اضافه وزن به سایر عوامل خطر سكته مغزی مانند فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی و دیابت كمك می نماید. كاهش وزن به اندازه ۴.۵ كیلوگرم می تواند فشار خون شما را كاهش داده و سطح كلسترول خون را بهبود بخشد.
- پیروی از رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات: رژیم غذایی حاوی پنج وعده یا بیشتر از میوه ها و سبزیجات خطر سكته مغزی را می كاهد. پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای كه بر مصرف روغن زیتون، میوه ها، آجیل ها، سبزیجات و غلات كامل تاكید دارد هم می تواند بسیار مفید باشد.
- ورزش منظم: ورزش های هوازی یا قلبی-عروقی باعث كاهش خطر مبتلا شدن به سكته مغزی می شوند. ورزش می تواند فشار خون شما را كاهش داده و سطح لیپوپروتئین پرچگالی یا همان كلسترول خوب (HDL) را افزایش داده و سلامت كلی عروق خونی و قلب را بهبود بخشد. همینطور در كاهش وزن، مدیریت استرس و كنترل دیابت به شما كمك می نماید.
به تدریج تا ۳۰ دقیقه فعالیت هایی مانند پیاده روی، آهسته دویدن، شنا و دوچرخه سواری را در تمام یا بیشتر روزهای هفته انجام دهید.
- پرهیز از مصرف الكل: الكل می تواند عامل خطری برای سكته مغزی باشد. مصرف الكل سبب افزایش خطر مبتلا شدن به فشار خون بالا و سكته مغزی می گردد. همینطور الكل می تواند با سایر داروهایی كه مصرف می كنید، تداخل پیدا كند.
- درمان آپنه انسدادی خواب (OSA): پزشك شما امكان دارد یك ارزیابی شبانه اكسیژن را برای بررسی آپنه انسدادی خواب در شما پیشنهاد كند. آپنه انسدادی خواب، اختلالی در خواب است كه طی آن میزان اكسیژن در فرد به صورت متناوب در طول شب كاسته می شود. درمان این اختلال شامل استفاده از اكسیژن در شب یا استفاده از دستگاه های كوچك روی دهان در شب است كه به تنفس فرد كمك می نماید.
- خودداری از مصرف مواد مخدر: مواد مخدری مانند كوكائین و مت آمفتامین عوامل خطر سكته مغزی و حمله ایسكمی گذرا را می افزایند. كوكائین همینطور جریان خون را كاهش داده كه می تواند باعث باریك شدن شریان ها و افزایش خطر سكته مغزی شود.



1397/08/07
14:08:11
5.0 / 5
4566
تگهای خبر: بیمارستان , بیماری , پزشكی , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط بیوبگ
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
بیو بگ BioBag