امینی فرد: واردات سیگار با ارز دولتی منافع مادی مشخصی برای برخی دارد

امینی فرد: واردات سیگار با ارز دولتی منافع مادی مشخصی برای برخی دارد

به گزارش بیو بگ یك عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاكید بر این كه اختصاص ارز دولتی برای واردات سیگار قابل قبول نیست و باید دولت به این مورد ورود پیدا كند، اظهار نمود: واردات سیگار با ارز دولتی منافع مادی برای گروهی از افراد دارد كه دولت باید در این نوع تخصیص تجدیدنظر كرده و مجلس شورای اسلامی هم در این مورد موضع گیری كند.


محمدنعیم امینی فرد در گفتگو با ایسنا با اشاره به اظهارات اخیر معاون وزیر بهداشت درباره ی اختصاص ارز دولتی برای واردات سیگار و ارز نیمایی برای واردات توتون، اظهار داشت: تجارت مواد دخانی تجارتی با گردش مالی زیاد در دنیاست كه در كشور ما هم گردش مالی قابل توجهی دارد.
وی با بیان این كه سیاست گذاری ها درمورد تجارت دخانیات نباید به سمت توقف آن رود، افزود: بهرحال دخانیات نیازی هرچند كاذب در كشور ما است؛ استفاده از توتون هم قانونی می باشد پس باید پیش از هر چیزی با فرهنگ سازی به سمت كاهش مصرف دخانیات رفت چون ما عوارض مصرف سیگار را بالا برده ایم تا جبران ضررهای استفاده از آن شود كما این كه عوارض انسانی استفاده از دخانیات قابل جبران نیست، چون مصرف مواد دخانی هزینه های سنگینی به اقتصاد و سلامت وارد كرده و سبب شیوع بیماری های قلبی، عروقی و تنفسی می شود كه جامعه درگیر آن بوده و مردم به دنبال این مورد بیماری های مزمن را می گیرند.
این عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این كه میزان عوارض مصرفی از مصرف دخانیات باید به اندازه ای باشد كه نقش بازدارنده ایفا كند، توضیح داد: عوارض دریافتی فعلی در حد ایفای نقش بازدارندگی نیست و بسیار كمتر از نرم های جهانی می باشد ما حتی در مقایسه با افغانستان هم عوارض كمتری از مواد دخانی می گیریم بطور قطع مجلس شورای اسلامی در این زمینه می تواند نقش مهمی را ایفا كند. ما در سه دوره سعی كردیم كه نتیجه آن تعیین عوارض ۱۰ درصدی از محل مصرف دخانیات در برنامه ششم توسعه بوده است كه مبالغ حاصل از آن برای سلامت مردم هزینه می شود. باید این عوارض افزایش پیدا كند.
امینی فرد با بیان این كه اختصاص ارز دولتی برای واردات سیگار خلاف سیاست های كلی سلامت و عدالت اجتماعی است، اظهار نمود: اختصاص ارز دولتی به سیگار یعنی از جیب مردم ماده ای وارد كشور می شود كه به ضرر مردم است. بطور قطع در اینباره منافع مادی دخیل است منافعی كه بیشتر مربوط به بخش خصوصی است، چون برای دولت دخانیات منافعی ندارد و بیشتر كارخانه ها خصوصی بوده و مقدار كمی به سازمان دخانیات باز می گردد.
وی با تاكید مجدد بر این كه واردات سیگار با ارز دولتی منافع مادی مشخصی برای گروهی از افراد دارد، اظهار داشت: دولت ارز دولتی را به بسیاری از چیزها می دهد كه باید تجدیدنظر كند، بطور قطع در این زمینه وزیر بهداشت بعنوان متولی سلامت و مجلس شورای اسلامی و كمیسیون بهداشت هم باید ورود كنند.



1398/03/29
14:46:54
5.0 / 5
4776
تگهای خبر: بهداشت , بیماری , درمان , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط بیوبگ
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
بیو بگ BioBag