محققان می گویند؛

سطح تحصیلات عالی خطر ژنتیکی آلزایمر را تعدیل می کند

سطح تحصیلات عالی خطر ژنتیکی آلزایمر را تعدیل می کند

بیو بگ: بگفته پژوهشگران، تحصیلات یک عامل محافظ در مقابل آلزایمر ایجاد می کند، حتی در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد مبتلاشدن به این بیماری هستند.



به گزارش بیو بگ به نقل از مهر به نقل از مدیکال نیوز، تحقیقات جدید پژوهشگران بیمارستان عمومی ماساچوست این باور را به چالش می کشاند که ژنتیک تنها عامل تعیین کننده در خطر آلزایمر است، خصوصاً برای افرادی که مستعد ابتلاء به انواع زودرس این بیماری هستند.
در این مطالعه، پژوهشگران داده های ۶۷۵ فرد حامل جهش ژنتیکی PSEN۱ E۲۸۰A را تحلیل و بررسی کردند. این جهش ژنتیکی اغلب منجر به بروز علایم آلزایمر در حدود سن ۴۹ سالگی می شود.
محققان کشف کردند که افراد مبتلا به این جهش که دومین جهش افزایش دهنده خطر یعنی APOE e۴ را نیز داشتند، شروع سریع تری از زوال شناختی را تجربه کردند.
برعکس، افرادی که دارای جهش محافظ APOE e۲ بودند، شروع تأخیری علایم شناختی را مشاهده نمودند.
در حالی که افرادی که دارای یک جهش پرخطر اضافی بودند، زوال شناختی سریع تری را تجربه کردند، پژوهشگران دریافتند که سطح تحصیلی بالاتر می تواند به عنوان یک عامل محافظتی عمل کند و حتی در صورت وجود خطرات ژنتیکی قوی، اختلالات شناختی را کم کند.
تیم مطالعه همین طور چگونگی تأثیر سطح تحصیلات بر توانایی های شناختی را در افراد حامل جهش PSEN۱ E۲۸۰A، همچون افرادی که دارای انواع مختلف ژنتیکی APOE بودند، ارزیابی کردند.
یافته های آنها نشان میدهد که پیشرفت تحصیلی بیشتر، یا سالهای تحصیل بیشتر، با عملکرد شناختی بهتر، خصوصاً در بین افرادی که بالاترین خطر ژنتیکی برای این بیماری را دارند، مرتبط می باشد.
دکتر «استفانی لانگلا»، نویسنده اول این مطالعه در بخش روانپزشکی بیمارستان عمومی ماساچوست، اظهار داشت: «پیشرفت تحصیلی بالاتر در مقابل قوی ترین عوامل خطر ژنتیکی بیماری آلزایمر محافظت می کند و ممکنست مکانیسم مهم ذخیره شناختی در افراد دارای خطر ژنتیکی باشد.»
وی در ادامه توضیح داد: «نتایج ما نشان میدهد که افزایش سطح تحصیلات ممکنست یکی از راه های حفظ عملکرد شناختی در افراد در معرض خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر باشد.»

1402/06/20
12:09:48
5.0 / 5
282
تگهای خبر: بیمارستان , بیماری , پزشكی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط بیوبگ
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
بیو بگ BioBag