غذاهای فراسودمند را بشناسید

غذاهای فراسودمند را بشناسید

بیو بگ: امروزه غذاهای فراسودمند یا غذاهای عمل گرا به عنوان راهکاری در حفظ سلامت تغذیه ای مطرح شده و تولید آنها روزبه روز بیشتر می شود.



به گزارش بیو بگ به نقل از ایسنا، امروزه غذاهای فراسودمند یا غذاهای عمل گرا به عنوان راهکاری در حفظ سلامت تغذیه ای مطرح شده و تولید آنها روزبه روز بیشتر می شود. فناوری غذاهای فراسودمند از دهه ۸۰ میلادی درکشور ژاپن عنوان شد و سپس در سایر کشورها گسترش یافت. هدف عمده و اساسی از تولید و ترویج مصرف غذاهای فراسودمند پیشگیری و کنترل بیماریها خصوصاً بیماریهای مزمن در رابطه با تغذیه همچون دیابت، بیماریهای قلبی عروقی و انواع سرطان ها است که با روند هشداردهنده و رو به گسترش خود هزینه های سنگینی بر کشورها وارد می سازد.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، در صنعت تولید غذاهای فراسودمند ترکیبات مفید و سودمند برای سلامتی به مواد غذایی افزوده می شود یا مواد مضر برای سلامتی از آنها حذف می شوند یا کاهش می یابند. در نتیجه، محصولی به دست می آید که به عنوان غذای سلامتی بخش در دسترس مصرف کننده قرار می گیرد. غذاهای حاوی چربی های گیاهی به سبب کاهش میزان کلسترول خون و محصولات غذایی که با پروبیوتیک ها غنی می شوند، همچون غذاهای فرا سودمند هستند.

پرمصرف ترین ترکیبات به کار رفته در این غذاها عبارتند از پروبیوتیک و پره بیوتیک.

پروبیوتیک ها؛ بطور معمول مخلوطی از یک یا چند میکروارگانیسم است که وقتی به یک ماده غذایی افزوده می شوند، می تواند به تحریک رشد میکرب های مفید روده کمک کرده یا سبب کاهش میکروب های بیماری زا در روده شود. در میان محصولات لبنی، افزودن پروبیوتیک ها به ماست معمول تر است، اما باید توجه داشت که انواع ماست کم چرب که با پروبیوتیک ها غنی می شوند، در مقایسه با ماست های پرچرب سالم ترند. ماست پر چرب به سبب داشتن چربی حیوانی سبب افزایش کلسترول بد در خون و همین طور اضافه وزن و چاقی می شود.

این ترکیبات توانسته اند علائم عدم تحمل لاکتوز شیر را تخفیف دهند. همین طور با تقویت سطح ایمنی بدن، مقاومت آنرا در مقابل بیماریها بالا برده، سمی بودن و قدرت جهش زایی ترکیبات دفعی در لوله گوارشی و دستگاه ادراری را می کاهند. یکی از مهم ترین آثار استفاده از این ترکیبات، کاهش قابل توجه کلسترول خون است. بطوریکه دو تا چهار هفته مصرف روزانه محصولات تخمیری لبنی مثل ماست اثر قابل توجهی خواهد داشت.

پره بیوتیک ها؛ نیز توده فعال و زنده از میکروب هایی هستند که با حضور در دستگاه گوارش سبب تقویت، رشد یا فعالیت جمعیت میکروبی مفید مقیم روده ها و خصوصاً روده بزرگ شده و در نهایت سبب حفظ سلامتی این دستگاه و سایر سیستم های بدن می شوند. آنها نیز بطور مشخص میزان و راندمان جذب مواد معدنی خصوصاً کلسیم و منیزیم از لوله گوارش را افزایش داده و خطر چاقی و نیز دیابت نوع ۲ را کم می کنند.

کفیر چیزی شبیه دوغ، نوعی نوشیدنی پروبیوتیکی بر پایه شیر تخمیر شده است. این نوشیدنی ماندگاری بالا، طعم و خواص منحصر به فردی دارد. بطوریکه اثرات تقابلی آن با جهش زایی، سرطان زایی و عفونت های ویروسی و قارچی به اثبات رسیده است.

رنگدانه ها؛ ترکیباتی هستند که میوه جات، سبزیجات و حتی گوشت رنگ خودرا مدیون آنها هستند. بتاکاروتن که در هویج و کدوحلوایی یافت می شود و لیکوپن که در گوجه فرنگی به وفور وجود دارد دو رنگدانه بسیار مهم هستند که از آنها در تولید برخی نوشیدنی ها و حتی شیر نیز استفاده می شود. حتی بمنظور غنی سازی برخی تنقلات کودکان مثل اسنک و چیپس نیز مصرف می شوند. این رنگدانه ها آنتی اکسیدان های قوی هستند؛ بطوریکه اثر حفاظتی لیکوپن (رنگدانه قرمز گوجه فرنگی) بر سلامت پروستات به اثبات رسیده است.

اسیدهای چرب غیراشباع؛ این چربی ها عمدتاً ساختار چربی های گیاهی و جانوران آبزی را می سازند. دمای ذوب این نوع چربی ها پایین تر از نوع اشباع بوده و بیشتر با سلامت عروق و به ویژه عروق کرونری همراهی می کنند. مشهورترین این چربی ها از نوع امگا۳ و امگا۶ است. برخی چربی ها مثل روغن زیتون، روغن هسته انگور و روغن موجود در ماهی آزاد و تُن، سرشار از این اسیدهای چرب اند. این ترکیبات در کل خطر بروز بیماریهای قلبی عروقی را کاسته و مصرف همیشگی شان در سلامت عروق کرونری نقش به سزایی داشته و در حفظ طراوت و قدرت ذهنی و بینایی نیز حایز اهمیت هستند.

فیبرهای گیاهی؛ در حقیقت کربوهیدرات های دیواره سلولی گیاهان هستند. برخی فیبرها محلول و برخی دیگر نامحلول اند. از فیبرهای محلول می توان به سبوس گندم و ذرت و پوست میوه جات اشاره نمود. این ترکیبات با تقویت سلامت دستگاه گوارش از خطر رخداد برخی بدخیمی های این دستگاه همچون سرطان های کولورکتال می کاهند. نوع نامحلول فیبر در حبوبات و مرکبات یافت می شوند که می توانند در کاهش بروز بیماریهای قلبی عروقی و برخی سرطان ها مؤثر باشند. امروزه از این مواد برای غنی سازی انواع نان، بیسکوییت و ماکارونی استفاده می شود.

موادمعدنی و ویتامین ها؛ مهم ترین مواد معدنی مطرح در غذاهای فراسودمند کلسیم، منیزیم و پتاسیم هستند. امروزه لبنیات کم چرب، غذاهای آماده، نوشیدنی ها و تخم مرغ غنی شده به عنوان زمینه ای برای مصرف این املاح کاربرد دارند. این عوامل در پیش گیری از پوکی استخوان و حفظ عملکرد طبیعی سیستم عضلانی اسکلتی نقش عمده ای ایفا می کنند. مهم ترین ویتامین های افزودنی در صنایع غذایی عبارتند از ویتامین های گروه B و ویتامین C. امروزه افزودن این ویتامین ها تحت عنوان غنی سازی در آب میوه ها، صنایع آرد، ماکارونی و لبنیات مطرح می شود.



1401/09/08
15:09:29
5.0 / 5
264
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط بیوبگ
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
بیو بگ BioBag