وزیر بهداشت مطرح كرد، ۲،

اختلافی با وزیر رفاه ندارم، تاثیر FATF بر حوزه سلامت

اختلافی با وزیر رفاه ندارم، تاثیر FATF بر حوزه سلامت

به گزارش بیو بگ وزیر بهداشت درباره تاثیرساز و كار مالی اتحادیه اروپا بر حوزه سلامت اظهار داشت: بطور قطع این مورد اثرگذار است و امیدواریم خردمندانه با این پدیده برخورد شود.


به گزارش بیو بگ به نقل از ایسنا، دكتر سعید نمكی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره تاثیر تصویب "FATF" و "اینستكس" در حوزه سلامت اظهار داشت: بطور قطع اثرگذار است و امیدواریم خردمندانه با این پدیده برخورد شود. باید بدانیم كه اگر قفل های جدیدی بر روابط بین المللی ما زده شود، این قفل ها راحت گشا نیستند. اما ما هم در شرایط سخت نمی نشینیم تا نگاه نماییم. ما دوران سخت جنگ و تحریم را سپری كرده ایم و مسیرها و راهكارهای جدیدی را ایجاد می نماییم. البته امیدوارم به بن بست جدیدی نرسیم، اما باید تلاش نماییم كه در جهت مصالح ملی گره های جدیدی را در حوزه بین المللی ایجاد نكنیم.
برنامه وزارت بهداشت برای كمك به معیشت دستیاران در سال ۹۸نمكی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت معیشتی پزشكان طرحی و دستیاران اظهار داشت: ما به دنبال اصلاح معیشت همكاران مان چه طبیبان طرحی و چه دستیاران هستیم اما ابتدا باید تعهداتی را كه داریم، به روز نماییم و سپس تعهد جدید ایجاد نماییم، البته وضعیت طبیبان طرحی بهتر از گذشته است؛ باآنكه اگر بتوانیم باز هم معیشت شان اصلاح می نماییم، اما دستیاران در شرایط سخت معیشتی هستند و امیدوارم در سال ۹۸ بتوانیم معیشت شان را اصلاح نماییم.
اختلافی با وزیر رفاه ندارموزیر بهداشت در ادامه صحبت هایش در پاسخ به سوالی درباره اختلاف نظرهایی كه در دوره گذشته میان وزارت رفاه و وزارت بهداشت وجود داشت، اظهار داشت: در زمانی كه بنده در سازمان برنامه و بودجه بودم، در دعوای میان دو وزیر در زمینه بیمه سلامت درگیر بودم. در این زمینه طبق آخرین مصوبه مجلس، انتقال شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت رای نیاورد، اما بیمه سلامت با رای مجلس به وزارت بهداشت منتقل شد. اما پس از آن با عنایت به برخی آیتم ها اعلام نمودند كه آش به جایش باید وزارت بهداشت برود. این مورد از بابتی مورد تایید بوده و از بابتی منجر به تسهیل امور می شد. به هر حال باید مردم را در نظر بگیریم و ببینیم با چه روشی می توان كار مردم را تسهیل كرد. در عین حال وجود دبیرخانه بیمه سلامت و شورای عالی بیمه در جایی كه بیمه سلامت قرار دارد، منجر به وفاق بیشتر می شود.
وزیر بهداشت تصریح كرد: برنده خیلی اهل كالبدشكافی گذشته نیستم. به هر حال اختلافاتی بین دو وزیر بهداشت و رفاه وجود داشت كه قسمتی از این اختلاف به تفاوت دیدگاه و قسمتی هم به امواجی كه در دو وزارتخانه شكل گرفته بود، بازمی گشت. من تلاشم این است كه با اعضای كابینه با صلح و صمیمیت برخورد كرده و مسایل را حل كنم. هیچ تقابل و خصومتی را از سوی وزارت رفاه حس نمی كنم. بنده و وزیر رفاه هر دو وارث نوعی از رویكردها هستیم.
وی با اشاره به اینكه بخشی از طلبی كه وزارت بهداشت از بیمه تامین اجتماعی دارد، به هزینه های ما در طرح تحول سلامت بازمی گردد، اظهار داشت: رقم ۹ – بیست و هفتم حق بیمه درمان تامین اجتماعی در سال ۹۲، یكهزار و ۷۰۰ میلیارد بود اما پس از اجرای این طرح در سال ۹۳ به ۷۰۰ میلیارد رسید و امروز تامین اجتماعی باید برای جبران ۹ – بیست و هفتم از جیب خودش هم چیزی بگذارد تا بتواند آنرا تامین كند. ازاین رو آنها هم تحت فشار قرار گرفته اند و باید این مورد را درك نماییم. از طرفی دوستان تلاش می كنند كه برای وصول مطالبات كمك كنند. من از هیچ طرفی تهدیدی حس نمی كنم و همراهی ها را صمیمانه می دانم.
وی با بیان این كه هم اكنون هیچ اختلافی میان بنده و آقای شریعتمداری – وزیر رفاه وجود ندارد، اظهار داشت: دبیرخانه بیمه سلامت را هم با همدلی اداره می نماییم. امروز میان وزارت بهداشت و وزارت رفاه وفاقی در این زمینه وجود دارد و مدعی ای نداریم. در عین حال بنده در نظر دارم دبیر جدیدی را برای شورای عالی بیمه منصوب كنم تا هم مصالح نظام سلامت را در نظر بگیرد و هم مصالح بیمه ها را.
وی در پاسخ به سوالی درباره صرفه جویی در هزینه های نظام سلامت اظهار داشت: در این دوره قسمتی از توجه ما به سمت كیفی كردن خدمات می رود كه خود به خود نوعی صرفه جویی در هزینه های نظام سلامت به حساب می آید. در حوزه كمی هم با استقرار سطح بندی و فیلترهایی مانند پرونده الكترونیك سلامت و حذف دفترچه بیمه می توانیم در سال ۹۸ بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از هزینه های نظام سلامت بكاهیم.
نمكی تصریح كرد: در عین حال در حوزه بیماری های غیرواگیر دو برنامه مهم داریم؛ باید توجه كرد كه در حوزه بیماری های غیرواگیر آگاهی بخشی عمومی نقش مهمی ایفا می كند. بر همین مبنا در بهار آینده در حوزه فشار خون، كمپینی را با مشاركت نظام پزشكی، انجمن های علمی، رسانه ها و... ایجاد می نماییم. معتقدیم آموزش همگانی در این حوزه بسیار موثر است. در عین حال مشاركت بین بخشی هم در حوزه جلوگیری از بیماری های غیرواگیر بسیار ضروری می باشد و بدون مشاركت بین بخشی توفیقی در كاهش بیماری ها پیدا نمی نماییم. البته جامعه محور كردن فعالیت ها هم در این حوزه اهمیت دارد.
امروز، روز ناامید كردن نیستوی افزود: در حوزه بهداشت روان اولین كار این است كه سیاست گذاران را قانع نماییم كه روان مردم آشفته است و نباید فضای روانی جامعه را از آنچه كه هست، تلخ تر نماییم. در این زمینه مطبوعات نقش موثری دارند. امروز روز ناامید كردن نیست، بلكه زمان امیدآفرینی است. اگر سال آینده را كه سال نسبتا سختی از نظر اقتصادی می باشد، با چاشنی یاس همراه نماییم، مردم را به سختی می اندازیم. رسانه باید به مردم امید و نشاط دهد. ازاین رو خواهشم این است كه ابتدا امید را در دل مردم قوی تر كرده و تخم ناامیدی نپاشیم و در تلطیف فضاها و روح نوازی رنگ ها نقش ایفا نماییم.
وی با اشاره به اینكه عمده ترین مشكل مردم در پریشان خاطری، اقتصاد نیست، اضافه كرد: هم اكنون پولدارها هم پریشانند و این یكی از غصه های عمومی است كه گریبان ما را گرفته است. باید همه كمك نماییم كه جو روانی جامعه تلطیف شود و این كار یك مشاركت عظیم بین بخشی را می طلبد كه ما برایش برنامه ریزی كرده ایم.
وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پشتیبانی از داروهای تولید داخل اظهار داشت: ۹۷ درصد داروی تولید داخل ۵۵۰ میلیون یورو هزینه دارد. این درحالی است كه هزینه سه درصد داروهای وارداتی ۱.۲ میلیارد دلار است. حال این مورد به دو علت اتفاق افتاده؛ اول اینكه بعضی از این داروهای وارداتی، داروهای های تك هستند كه در دنیا هم هزینه بیشتری دارند و علت دوم هم این است كه برخی داروهای مشابه تولید داخل را هم وارد می نماییم ما تلاش می نماییم كه حداقل جلوی واردات داروهای مشابه تولید داخل را بگیریم و اجازه رشد به صنعت دارو دهیم؛ در عین حال تلاش می نماییم تولید داخل را به گونه ای تقویت نماییم كه بتوانیم برخی داروهای وارداتی را در هم در كشور تولید كنیم؛ آن هم با سه روش انتقال دانش فنی، تولید تحت لیسانس و استفاده درست از شركت های دانش بنیان. اعلام نموده ایم كه اگر به این سه روش تولیدی در كشور انجام شد به آنها ارز نیمایی اختصاص پیدا كند.
وی در پاسخ به سوالی درباره جریمه جراحان در صورت داشتن قصور پزشكی اظهار داشت: قرار نیست جراح را جریمه نماییم. اما مقرر است نظام پرداخت را به سمت DRG ببریم؛ این یك نظام پرداخت جدید است كه در آن مركز ارائه كننده خدمت یك پكیج خدمتی را با قیمت واحد و طی قراردادی از مركز بیمه گر دریافت می كند. حال اگر جراحی خدمتی از این پكیج ارائه داد و به علت قصور قرار شد باردیگر آن خدمت را انجام دهد، ما پول دوباره نمی دهیم. قرار نیست به علت قصور بیمارستان، از جیب بیمه و دولت هزینه نماییم. ازاین رو قرار نیست جراح را جریمه نماییم، بلكه اعلام می نماییم كه برای یك خدمت یك مرتبه پول می دهیم نه دو بار.
بنگاه داری در وزارت بهداشت را جمع می كنموی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت هیات امنای ارزی وزارت بهداشت اظهار داشت: اگر سیاست های هیات امنای ارزی را قبول داشتم، كل مدیریتش را تغییر نمی دادم. هیات امنای ارزی دو اشكال داشت؛ یكی اینكه قیم دانشگاه های علوم پزشكی شده بود و دوم اینكه از قِبَل آن شاهد واردات بی رویه بودیم؛ در حالیكه مشابه تولید داخل در كشور وجود داشت. از طرفی دولت حق ندارد رقیب بخش خصوصی شود. در عین حال من هم اعلام نموده ام كه بنگاه داری در وزارت بهداشت را جمع می كنم. قرار نیست ما بنگاه داری نماییم.
ستاد بازبینی طرح تحول ایجاد شدوزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره روش اجرای طرح تحول نظام سلامت در سال های آتی اظهار داشت: من هیچگاه نگفته ام كه طرح تحول مقرر است متوقف شود و حتی اعلام كردم ما قطار تحول را در هیچ ایستگاهی متوقف نمی نماییم، بلكه آنرا در طول حركت تعمیر خواهیم كرد. در این زمینه بسته های كاهش پرداخت از جیب، پشتیبانی از بیماران خاص و صعب العلاج و ماندگاری پزشكان در نقاط محروم را تقویت كرده و بسته هایی مانند مقیمی را كه ضرورتی ندارند در جهت اقتصادی تر شدن تحول، تصحیح می نماییم. در عین حال ستادی را با عنوان ستاد بازبینی طرح تحول سلامت ایجاد كردیم تا اگر بخواهیم از نقاط كمتر توسعه یافته و افراد كم بضاعت حمایت ویژه نماییم، در آنجا برنامه هایش را مشخص می نماییم.
نمكی در ادامه صحبت هایش درباره توسعه و پشتیبانی از بخش خصوصی جهت استفاده از نیروی انسانی در نقاط كمتر برخوردار اظهار داشت: نمی توان با همان مدلی كه بیمارستان قلب شهید رجایی تهران را به بخش خصوصی می دهیم، بیمارستان سراوان را هم به آنها بدهیم. ما در حال بررسی هستیم كه ببینیم چگونه می توان بخش خصوصی را در مناطق كمتر برخوردار، توسعه داد. بعنوان مثال می توان ضریب "كا" متفاوتی را برای این مناطق در نظر گرفت. باید توجه كرد كه در هیچ كجای دنیا با زور نتوانسته اند نیروی انسانی را در مناطق محروم نگه دارند. بلكه باید برایشان مشوق قرار داد و جاذبه ایجاد كرد. ما برای ماندگاری نیروی انسانی در نقاط كمتر برخوردار با این فرمول جلو می رویم تا انگیزه ایجاد نماییم.
برنامه ای برای اضافه كردن دو واكسن جدید به برنامه واكسیناسیون ملیوی درباره اولویت های پیشگیری وزارت بهداشت هم اظهار داشت: در حوزه بیماری های واگیردار، اولویت مان بیماری های شایع و نوظهوری مانند عفونت های ناشی از اچ آی وی و مواردی مانند سالك و... است كه در بعضی مناطق كشور دیده می شوند. در این زمینه اقدامات آموزشی، درمانی و پیشگیرانه را در كنار هم انجام می دهیم. همینطور در حوزه واكسیناسیون دو واكسن روتاویروس و پنوموكوك را در برنامه داریم. در حوزه بیماری های غیرواگیر هم كه اولویت اول ما است اقداماتی را انجام می دهیم و در حوزه بهداشت روان اهدافی داریم كه باید روی آنها كار نماییم.
وی درباره هزینه های درمان بیماران روانپزشكی اظهار داشت: متاسفانه بیمه های ما بحث توانبخشی و پیشگیری را جزو پكیج هایشان قرار نداده اند و این یكی از اشتباهات نظام بیمه ای كشور است. ما پیگیریم تا این مسایل را بعنوان سرمایه گذاری در نظام بیمه ببینیم.
رسوب تجهیزات پزشكی در گمرك آری یا خیر؟ وزیر بهداشت درباره رسوب تجهیزات پزشكی در گمرك، اظهار داشت: اینكه بگوییم در گمرك رسوب تجهیزات و كالاهای پزشكی بالاست را قبول نداریم و گزارشی در این زمینه نداشته ایم. در عین حال در ستاد تدابیر ویژه وزارت بهداشت، نماینده ویژه گمرك و بانك مركزی حضور دارند. چندی قبل هم تعداد ۴۰۰ آمبولانس هم كه در گمرك مانده بود، ترخیص شدند.
كارتخوان در مطب ها، از فرار مالیاتی پزشكان جلوگیری می كند؟ نمكی درباره ضرورت نصب كارتخوان در مطب پزشكان برای جلوگیری از فرار مالیاتی اظهار داشت: باید از فرار مالیاتی جلوگیری نماییم. من نمی گویم كه در جامعه پزشكی فرار مالیاتی نداریم، اما اینكه جامعه پزشكی را هدف قرار داده و بعنوان یك راهزن در ذهن مردم نشان دهیم، اصلا درست نیست. در عین حال قبول ندارم كه بگوییم پزشكان فرار مالیاتی ندارند. این مورد در همه اقشار وجود دارد. اما چاره پیشگیری از فرار مالیاتی فقط نصب كارتخوان نیست، كارتخوان باید باشد اما ما وجود آنرا بعنوان اهرمی برای جلوگیری از فرار مالیاتی قبول ندارم.
وی در ادامه صحبت هایش با اشاره بر ضرورت عدم مصرف كالاهای صدمه رسان به سلامت اظهار داشت: در این زمینه ما در حال تدوین بسته هایی هستیم تا در چارچوب بسیج های همگانی در سال اینده و در هر فصل سه تا چهار برنامه ملی را در چارچوب كمپین هایی برای جلوگیری از مصرف این كالاها ترتیب دهیم.
وزیر بهداشت درباره بحث های در رابطه با امنیت غذایی اظهار داشت: امنیت غذایی شامل دو مقوله است؛ یكی بحث سلامت مواد غذایی و دیگری بحث تامین حداقل های غذایی در سبد خانوار است. باید توجه كرد كه هر چه تنگناهای اقتصادی بیشتر شود، تامین مواد غذایی در سبد خانوار دشوارتر شده و مواد غذایی تقلبی بروز بیشتری در بازار پیدا می كنند.
وی اضافه كرد: هفت استانی كه از نظر حاشیه امین تامین مواد غذایی بیشترین چالش را دارند، شناسایی شدند و درصدد هستیم تا در دولت اقدامی صورت گیرد و مواد غذایی را به شكل یارانه ای برای پشتیبانی از خانوارهای بی بضاعت تامین نماییم. امیدوارم این كار به شكلی منضبط و مستمر صورت گیرد. در سازمان غذا و دارو هم به دنبال طرح هایی هستند كه بتوانند نظارت مستمری بر سلامت مواد غذایی داشته باشند.
۳ اولویت وزارت بهداشت برای جبران كمبود تخت های بیمارستانینمكی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره كمبود تخت های بیمارستانی اظهار داشت: در حوزه تخت های بیمارستانی یكی از اشكالات مان این است كه توزیع این تخت ها در كشور عادلانه نیست و با ساخت بیمارستان های جدید در سال ۹۸ در بعضی استان ها به متوسط كشوری ۱.۶ تخت می رسیم. در عین حال بخشی از مشكل كمبود تخت به علت عدم مدیریت در نظام ارجاع و ارجاعات بی جهت است؛ به صورتی كه امكان دارد در تخت های سی سی یو و آی سی یو هم مشكل داشته باشیم. چونكه بیمارانی كه می توانند در منزل مورد نگهداری قرار گیرند، در بخش های ویژه بستری می شوند. در این زمینه در حال طرح تعرفه های پرستاری در منزل به دولت هستیم. این طرح می تواند بار تخت های سی سی یو و آی سی یو را بكاهد.
وی افزود: در عین حال اولویت ما در حوزه تخت های بیمارستانی ابتدا تجهیز تخت ها در مناطق كمتر برخوردار در سال آتی است. همینطور توزیع، اعزام و ارسال مناسب تر بیمار را از نقاطی به نقاط دیگر مد نظر قرار خواهیم داد. همینطور با توسعه پرستاری در منزل، بار ماندگاری بی مبنا و بی جهت بیماران در بیمارستان را كاهش می دهیم.
نمی توان سلامت محصولات تراریخته را رد یا تایید كردنمكی در پاسخ به سوالی درباره سلامت محصولات تراریخته اظهار داشت: هنوز دنیا هم به پاسخی منطقی در این نزاع نرسیده است. ازاین رو نمی توان پدیده تراریخته را رد یا تایید نمود. در عین حال وزیر بهداشت باید به فكر سلامت مردم باشد و نباید نفع دیگری از تصمیمات ببرد، جز نفعی كه بعنوان یك شهروند از سلامت یا عدم سلامت یك پدیده می برد. ما قول می دهیم كه بحث تراریخته را به صورت علمی و در چارچوب یك پروژه تحقیقاتی پیش بریم. ما اعلام نكرده ایم كه محصولات تراریخته بی خطرند و یا ضرر دارند. ازاین رو اجازه دهید در این زمینه یك كار علمی انجام شودو به جواب قانع كننده ای بریم.
نمكی ضمن گرامیداشت یاد شهدای اورژانس اظهار داشت: ما پس از دو مورد اخیری كه چند نیروی اورژانس مان در حین خدمت جان باختند، مذاكراتی انجام دادیم تا این دوستان بعنوان شهید خدمت شناخته شوند.
وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بهداشت دهان و دندان و برنامه های وزارت بهداشت در این زمینه اظهار داشت: حوزه دندانپزشكی مقوله ای مغفول مانده در كشور است و شاخص پوسیدگی دندان در كشور مناسب نمی باشد. بنده نخستین دفتر بهداشت دهان و دندان را در كشور ایجاد كردم و همكاران در این حوزه اقداماتی انجام دادند. بهترین روش حفظ بهداشت دهان و دندان آغاز جلوگیری از مدرسه است. ما باید نحوه حفظ بهداشت دهان و دندان و درست مسواك زدن را آموزش دهیم. در این زمینه در اردیبهشت ماه نخستین جشن مدرسه بدون پوسیدگی را در شهر نمین اردبیل برگزار می نماییم. اقدام دیگرمان در این حوزه این است كه یونیت های دندانپزشكی دولتی را در بعدازظهرها در اختیار پزشكان دولتی قرار دهیم تا با تعرفه مناسب خدمات لازم را به مردم ارائه دهند.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ایدز در كشور اظهار داشت: بنده نخستین كسی بودم كه درباره اچ آی وی صحبت كردم و البته مورد شماتت قرار گرفتم. ما بنر می زدیم و تلاش می كردیم آموزش های لازم را ارائه دهیم. در آن زمان ۲۵۰ مورد اچ آی وی مثبت داشتیم و بنده اعلام كردم این نوك كوه یخ اچ آی وی است و در آینده ما را گرفتار می كند. متاسفانه راه هایی را كه باید در حوزه اچ آی وی می رفتیم، نرفتیم و هم اكنون الگوی جنسی در انتقال اچ ای وی جایگزین الگوی تزریقی شده است كه بسیار خطرناك می باشد. در حوزه اچ آی وی آموزش بسیار موثر است و رسانه ها باید كمك كنند چونكه آینده گرفتاری با اچ آی وی بسیار غم انگیزتر خواهد بود.



1397/12/25
22:03:58
5.0 / 5
4879
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمارستان , بیمارستانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط بیوبگ
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
بیو بگ BioBag