داروهای رایجی که مانع درمان سرطان ریه می شوند

بیو بگ: خراسان رضوی برمبنای نتایج تحقیقات جدید دانشگاه فلیندرز استرالیا داروی رایجی که برای درمان ریفلاکس، سوزش قلب و زخم استفاده می شود می تواند اثربخشی داروهای ایمنی درمانی سرطان ریه را کم کند.

به گزارش یوروکالرت، این تحقیق تاثیر مهارکننده های پمپ پروتون (PPIs) را بر روی بیمارانی که تحت درمان سرطان ریه سلول های غیر کوچک، شایع ترین نوع سرطان ریه، مورد بررسی قرار داد که ۸۵ درصد موارد را شامل می شود. این بیماران با شیمی درمانی یا با تلفیقی از شیمی درمانی و آتزولیزوماب، یک داروی مهارکننده وارسی ایمنی که برای تقویت سیستم ایمنی جهت کشتن سلول های سرطانی طراحی شده است، تحت درمان قرار گرفتند.
پژوهشگران دریافتند که استفاده از مهارکننده های پمپ پروتون با بقای کمتر در بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته تحت درمان با آتزولیزوماب همراه با شیمی درمانی مرتبط می باشد اما در بیمارانی که فقط شیمی درمانی دریافت کرده بودند، چنین نبود.
نتایج این تحقیق نشان داده است که استفاده از مهارکننده های پمپ پروتون با کاهش قابل توجهی در مزایای ایمنی درمانی مرتبط می باشد.
محقق اصلی تحقیق، دکتر اش هاپکینز از موسسه تحقیقات بهداشتی و پزشکی فلیندرز می گوید: مهمست که تاثیر مهارکننده های پمپ پروتون به خوبی درک شود.
مشکلات معده و رفلاکس در بیماران سرطانی شایع است بدین سبب استفاده از آنتی اسیدها و مهارکننده های پمپ پروتون رایج است.
دکتر هاپکینز، محقق شورای ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی و سرپرست آزمایشگاه همه گیرشناسی سرطان بالینی در دانشگاه فلیندرز بیان می کند: حدود ۳۰ درصد از بیماران سرطانی بطور معمول برای مدت طولانی از آنها استفاده می نمایند.
وی ادامه داد: نگرانی این است که این دارو اغلب مورد استفاده بی رویه قرار می گیرد یا بطور نامناسب استفاده می شود برای اینکه بنظر می رسد لطمه کمی دارد اما تحقیقات ما می تواند نیاز به تغییر این رویکرد را نشان دهد.
مهارکننده های پمپ پروتون برخی از مشکلات معده را با کاهش تولید اسید در دیواره معده، با انواع و مارک هایی مانند اسموپرازول (Nexium، Dexilant)، لانسوپرازول (Zoton، Zopral)، امپرازول (Losec، Maxor)، پانتوپرازول (Somac، Ozpan) و رابپرازول (Parbezol، Pariet) درمان می کنند.
نتایج تحقیقات اخیر نشان داده اند که این دارو می تواند تغییرات قابل توجهی در میکروبیوت (ارگانیسم های زنده ی میکروسکوپی) روده بوجود آورد و بر ایمنی درمانی سرطان تاثیر داشته باشد.
دکتر هاپکینز اظهار نمود: «داروهای بازدارنده وارسی ایمنی (ICI) با تحریک کردن سلول های تی به سیستم ایمنی کمک می کنند و به آنها امکان می دهند تومورهای سرطانی را ازبین ببرند یا کنترل کنند اما میکروبیوتای روده نیز نقش مهمی در تنظیم بدن و عملکرد ایمنی آن ایفا می کند.
زمانی که این میکروبیوتای روده تحت تاثیر قرار می گیرد می تواند توانایی داروهای بازدارنده وارسی ایمنی (ICI) را برای فعال کردن سیستم ایمنی متوقف نماید، به این معنا که داروها برای مبارزه با سرطان به خوبی کار نکنند.
در صورتیکه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است پژوهشگران می گویند زمان آن فرا رسیده است که انکولوژیست ها در استفاده بی رویه از مهارکننده های پمپ پروتون برای بیماران خود تجدیدنظر کنند.
دکتر هاپکینز اشاره کرد: «با افزایش شواهد، این تاثیر در انواع مختلف سرطان مشاهده می شود همین طور با استفاده رو به رشد از مهارکننده های پمپ پروتون در سراسر جهان نیاز فوری به تعیین قطعی چگونگی تاثیر مهارکننده های پمپ پروتون بر درمان سرطان لازم است.»
نتایج این تحقیق در مجله Nature’s British Journal of Cancer انتشار یافته است.

منبع:

1400/09/04