در گفت وگو با بیو بگ تشریح شد

واكسیناسیون ۷۰ هزار بیمار خاص تا حالا

واكسیناسیون ۷۰ هزار بیمار خاص تا حالا

به گزارش بیو بگ رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماریهای وزرات بهداشت از واکسیناسیون 70 هزار بیمار خاص مقابل کرونا آگاهی داد و اظهار داشت: یکی از اقداماتمان این است که در حال ثبت نام برای بیماران دیابتی هستیم که انسولین قلمی استفاده می نمایند.



دکتر مهدی شادنوش در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت واکسیناسیون بیماران خاص، اظهار داشت: برمبنای سند ملی واکسیناسیون هنوز در فاز واکسیناسیون بیماران خاص و صعب العلاج قرار نگرفتیم و قرار بود در بخش دوم فاز دوم تزریق واکسن کرونا به این بیماران صورت گیرد که پس از واکسیناسیون سالمندان و بیماران سالخورده نوبت به بیماران خاص و صعب العلاج می رسید، اما با صحبت هایی که با کمیته فنی واکسیناسیون انجام شد، با تشریح شرایط خواهش کردیم که بیماران خاص و صعب العلاج سهمی از سهم کلی واکسیناسیون کشور داشته باشند. بنا بر این درصدی از هر محموله واکسنی که در کشور توزیع شد، برای بیماران خاص و صعب العلاج اختصاص داده شد.

شادنوش اظهار داشت: بر این اساس تا حالا چیزی حدود ۷۰ هزار بیمار خاص و صعب العلاج در کشور مقابل کووید-۱۹ برحسب اولویت هایی که وجود داشته، واکسینه شدند. بطوریکه بیماران دیالیزی، تالاسمی و هموفیلی و... که بیشتر باید به مراکز درمانی مراجعه می کردند، در اولویت بودند تا به مرور واکسیناسیون بیماران خاص و صعب العلاج کامل شود.

وی اظهار داشت: با در اختیار گرفتن واکسن کرونای کافی به سرعت می توان تمام بیماران خاص، صعب العلاج و نادر را تحت پوشش واکسیناسیون قرار داد. طبق سامانه وزارت بهداشت ۵۴۰ هزار بیمار نادر و خاص و صعب العلاج داریم که ۷۰ هزار نفر از آنها تا حالا واکسن را دریافت کرده اند.

شادنوش درباره واکسیناسیون بیماران خاص در مراکز تجمیعی مشخص، اظهار داشت: به مرور زمان برای بیماران خاصی که موعد واکسیناسیون شان فرا می رسد، پیامک می رود که در چه ساعتی، چه روزی و چه مرکزی حضور داشته باشند.

وی درباره این که اگر بیمار خاص یا نادری احیانا در سامانه وزارت بهداشت ثبت نبود، چه کاری باید انجام دهد، اظهار داشت: بیماران خاص و نادر در سامانه ما ثبت هستند. برای اینکه به دارو و... نیاز دارند و باید در سامانه ما ثبت شده باشند. با این وجود اگر در حوزه بیماری هایی که اعلام کردیم ثبت می نماییم، کسی ثبت نشده است باید حتما در سامانه مدیریت بیماریهای نادر وزارت بهداشت ثبت شده باشند و می توانند به امور بیماریهای معاونت درمان دانشگاه ها مراجعه کنند و برای ثبت خود اقدام نمایند.

شادنوش اظهار داشت: در بیماری هایی مانند پیوند اعضا، CF، ام اس و تالاسمی و هموفیلی کسی باقی نمانده که در سامانه ما ثبت نشده باشد. برای اینکه به مرور هر خدمتی که بخواهیم به این افراد ارائه نماییم، فقط به کسانی که در سامانه های ما ثبت شده باشند، ارائه می شود. بدین سبب بیمارانی که ثبت نشده اند، حتما برای ثبت اطلاعاتشان مراجعه کنند. بقیه بیماران را هم به مرور اعلام می نماییم.

وی اظهار داشت: گام بعدی که بسیار مهمست این است که برای بیماران دیابتی است که انسولین قلمی استفاده می نمایند، در حال ثبت نام هستیم. این افراد حتما به مراکز تخصصی که از طرف دانشگاه های علوم پزشکی اعلام شده، مراجعه نموده و اطلاعاتشان را ثبت کنند. در ماه های آتی به مرور فقط به کسانی انسولین قلمی تعلق می گیرد که در سامانه ثبت اطلاعات شده باشند.

شادنوش اظهار داشت: بدین سبب هر دانشگاه علوم پزشکی یکسری مرکز تخصصی را اعلام نموده که دیابتی هایی که انسولین قلمی دریافت می کنند، جهت ثبت اطلاعاتشان به این مراکز مراجعه کنند. ما یک فرصت یک ماهه گذاشتیم و ممکنست مهلت را یک ماه دیگر هم تمدید نماییم، اما همه بیماران هرچه زودتر مراجعه کنند که مبتلا به اختلال نشوند. بدین سبب توزیع پن انسولین ازطریق سامانه مدیریت بیماریهای نادر ساماندهی می شود.





منبع:

1400/03/02
12:57:19
5.0 / 5
1063
تگهای خبر: بهداشت , بیماری , پزشكی , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط بیوبگ
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
بیو بگ BioBag