عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی تاكید كرد؛

تفاوت مسواك زدن در بامداد و شب

تفاوت مسواك زدن در بامداد و شب

مدیر گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در مورد اهمیت مسواک زدن در طول روز و شب، نکاتی را متذکر شد.



به گزارش بیو بگ به نقل از مهر، محمدحسین خوشنویسان، تمیز نگه داشتن محیط دهان و دندان را یکی از ضروریات تضمین سلامت بدن دانست و اظهار داشت: نخستین نکته برای داشتن دندان های سالم استفاده از مسواک بصورت منظم و حداقل دو بار در روز است.
وی اضافه کرد: مسواک کردن دندان ها حداقل دو بار در روز، شب پیش از خواب و بامداد پس از صرف صبحانه به مدت دو دقیقه در هر نوبت ضروری می باشد. همین طور استفاده از نخ دندان پس از مسواک شب برای تمیز کردن سطوح بین دندانی لازم است.
خوشنویسان افزود: در وضعیت عادی، اگر فردی روزی دو بار یعنی بامداد و شب بطور صحیح مسواک بزند می تواند از بروز پوسیدگی دندان کاملاً جلوگیری نماید.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در هنگام شب ترشح بزاق کم و حتی متوقف می شود و میکروب های دهان از مواد غذایی موجود در میان دندان تغذیه می کنند. این میکروب ها ضمن تکثیر تصاعدی، با جمعیتی میلیاردی با تخمیر قندها اسید تولید می کنند. تکرار فرآیند تخمیر و تولید اسید می تواند مینای دندان را تخریب کند که در صورت عدم مراقبت و استمرار تخریب مینا، پوسیدگی دندان به وجود می آید.
وی ضمن تاکید بر استفاده روزانه از مسواک، افزود: مسواک زدن شب پیش از خواب، موجب پیشگیری از تخریب دندان ها می شود؛ ضمناً مسواک بامداد پس از صرف صبحانه کمک به بازسازی مینای دندان می کند.
خوشنویسان اضافه کرد: پس از صرف صبحانه زمینه بازسازی مینای دندان فراهم می شود. بدین سان که ترشح بزاق دهان پس از صرف صبحانه ادامه دارد و حتی افزایش می یابد. در این زمان املاح از بزاق دهان به سطح مینا منتقل شده و در حضور فلوراید موجود در محیط دهان، جذب بافت مینای دندان شده و آنرا تقویت و باز سازی می کند. بدین سان با مسواک شب از تخریب دندان ها جلوگیری می نماییم و با مسواک بامداد مینای محافظ دندان را تقویت یا بازسازی نماییم. بدین سان می توانیم برای همیشه از داشتن دندان های سالم و زیبا لذت ببریم.
وی، کاهش مصرف مواد قندی، مراجعه منظم سالانه برای بالغین و مراجعه هر ۶ ماه یکبار کودکان به دندانپزشک، استفاده از نخ دندان و دهانشویه را از دیگر موارد کاهش مشکلات دهان و دندان دانست و اظهار داشت: هر فردی که روزی دو بار از مسواک استفاده می نماید باید سالی یکبار هم برای جرم گیری دندان ها به دندانپزشک مراجعه کند.

1400/01/25
11:59:14
5.0 / 5
1113
تگهای خبر: پزشكی , دانشگاه , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط بیوبگ
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
بیو بگ BioBag