سازوكار جدید سازمان غذا و دارو برای تامین و توزیع داروی بیماران خاص

سازوكار جدید سازمان غذا و دارو برای تامین و توزیع داروی بیماران خاص

بیو بگ: سخنگوی سازمان غذا و دارو از ساز و كار جدید این سازمان برای تامین به موقع داروی بیماران خاص اطلاع داد و اظهار داشت: در تلاشیم تا توزیع كنترل شده داروهای خاص را به سمت انتخاب بیمار بریم؛ به این مفهوم كه سهمیه هر بیمار به داروخانه ای تعلق بگیرد كه بیمار آن را معرفی كرده است.


به گزارش بیو بگ به نقل از ایسنا، دكتر كیانوش جهانپور در مورد نحوه توزیع دارو توسط شركت های پخش دارو در داروخانه ها اظهار داشت: در حوزه توزیع دارو امكان دارد بعضی از داروها جزو توزیع های كنترل شده باشند و در بعضی از موارد هم امكان دارد كه شركت های پخش با بعضی از داروخانه هایی كه مشكلات مالی در پرداخت دارند، آنها را به سمت خرید نقدی و یا پرداخت با بازه زمانی كوتاه سوق بدهند و سازمان غذا و دارو هم در صدد شناسایی و اصلاح این موارد است.

جهانپور افزود: بیشتر گلایه داروخانه ها از فروش نقدی شركت ها است؛ چراكه بعضی از شركت های پخش، فروش دارو به بعضی از داروخانه ها را به صورت بازه های زمانی كوتاه مدت و یا نقدی در نظر گرفته اند كه این مورد منجر به فشار به داروخانه ها و عدم توانایی آنها در خرید دارو می گردد و این مورد قابل قبول نیست و با استفاده از سازمان غذا و دارو در حال پیگیری است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو اضافه كرد: بخشی از این مشكلات به علت وجود مشكلات مالی و مطالبات معوق و برخی هم به علت نوسانات قیمت ارز بوده است. با عنایت به اینكه ثبات نسبی قیمت دارو بوجود آمده است، قاعدتا دیگر بحث نوسانات مطرح نیست و بحث مطالبات معوق هم در حال پیگیری است و امیدواریم بزودی بخش های عمده ای از آن پرداخت گردد.

وی تصریح كرد: اگر این اتفاق بیافتد مشكل فروش های نقدی و یا پرداخت در بازه كوتاه مدت مرتفع خواهد شد و سازمان غذا و دارو شركت های پخش را به سمت فروش با در نظر گرفتن بازپرداخت با بازه زمانی مشخص و منطقی سوق می دهند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در ادامه به ساز و كار جدید این سازمان در تامین به موقع داروی بیماران خاص اشاره نمود و اضافه كرد: به علت اینكه توزیع داروی بیماران خاص به صورت كنترل شده خواهد بود، در تلاشیم تا این توزیع كنترل شده را به سمت انتخاب بیمار بریم؛ به این مفهوم كه سهمیه هر بیمار به داروخانه ای تعلق بگیرد كه بیمار آن را معرفی كرده است.

جهانپور خاطرنشان كرد: بزودی سهمیه بعضی از داروهای بیماران خاص به داروخانه هایی تعلق می گیرد كه توسط بیمار انتخاب می گردد و شركت ها هم در این زمینه موظف می باشند تا دارو را به داروخانه ای ارسال نمایند كه بیمار آن را انتخاب كرده است.

بنابر اعلام وبدا، وی افزود: این مورد برای بیمارانی اتفاق می افتد كه به صورت دائم از داروهای خاص استفاده می نمایند و روش های اعلام آن هم اعلام خواهد شد. همینطور معاونت غذا و داروی استان مربوطه، این بیماران و داروخانه های نزدیك آنها را شناسایی می كند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در بخشی دیگر در مورد خبری در خصوص توزیع نامناسب واكسن آنفلوانزا توسط انستیتو پاستور عنوان كرد: توزیع واكسن آنفلوانزا توسط انستیتو پاستور انجام نمی شود؛ چراكه پنج شركت مجوز واردات این واكسن را دارند و شركت های پخش هم این واكسن ها را در داروخانه ها و بعضی از مراكز بهداشتی درمانی توزیع می كنند و این مورد ارتباطی با انستیتو پاستور ندارد و انتستیتو پاستور در این زمینه هیچ گونه ورودی ندارد؛ چراكه تولید كننده و توزیع كنننده واكسن آنفلوآنزا نیست.



1397/07/11
12:34:13
0.0 / 5
4652
تگهای خبر: بهداشت , درمان , درمانی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط بیوبگ
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
بیو بگ BioBag