معاون وزیر بهداشت مطرح كرد

اجتماعی شدن سلامت نگاهی نوین برای تامین مشاركت مردم

اجتماعی شدن سلامت نگاهی نوین برای تامین مشاركت مردم

بیو بگ: معاون اجتماعی وزیر بهداشت اظهار داشت: اجتماعی شدن سلامت، نگاهی نوین برای تامین مشاركت مردم و همكاری های بین بخشی است.



به گزارش بیو بگ به نقل از ایسنا، دكتر محمدهادی ایازی در اجلاس دانشگاه ها و دانشكده های كلان منطقه شش آمایشی كشور كه در سالن اجلاس دانشگاه علوم پزشكی زنجان برگزار شد، با اشاره به اینكه اجتماعی شدن سلامت، نگاهی نوین برای تامین مشاركت مردم و همكاری های بین بخشی در سلامت است، اظهار نمود: امید است این نشست بتواند در جهت اجتماعی شدن سلامت، مشاركت مردم و همكاری بین بخشی موثر باشد.

وی مشاركت مردم، سواد سلامت، همكاری بین بخشی و عدالت را چهار محور در اجتماعی شدن نظام سلامت برشمرد و اظهار داشت: اخلاق مداری، عدالت اجتماعی، مسئولیت پذیری، انسجام و كل نگری، حفظ حقوق شهروندی، جلب اعتماد مردم از ارزش ها و اصول اجتماعی شدن نظام سلامت است.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت، بحث اجتماعی شدن در حوزه بهداشت را تشكیل شبكه مراقبت های اولیه بهداشتی درمانی با تاكید بر استفاده از قابلیت های محلی یا انتخاب بهورز از محل، تولید محیط كار سالم با مشاركت كارگران و كارفرمایان یا خانه بهداشت كارگری، واكسیناسیون با مشاركت مردم، آگاهی افراد بر مسئولیت خویش نسبت به سلامت خود و خودمراقبتی و نظام ارجاع و پزشك خانواده دانست.

وی همینطور از عوامل اجتماعی شدن در حوزه درمان، بیمارستان های ارتقادهنده سلامت و در ادامه تشكیل گروه های داوطلب جهادی در عرضه خدمات درمانی، مراقبت در منزل، توسعه و ساماندهی همراه سرای بیمار و توسعه نقاهتگاه نام برد.

ایازی، آموزش پزشكی جامعه نگر، سواد سلامت، پیمایش و آزمایشگاه های جمعیتی، تحلیل داده ها و مداخلات مبتنی بر مشاركت مردم را از موارد اجتماعی شدن سلامت در حوزه آموزش و پروش دانست و اظهار داشت: همینطور از موارد اجتماعی شدن سلامت در حوزه غذا و دارو می توان به كاهش فقر غذایی، برنامه بهبود تغذیه و امنیت غذایی هفت استان كم برخوردار با مشاركت مردم و همكاری بین بخشی، برنامه كنترل و كاهش مصرف سموم كشاورزی با مشاركت وزارت كشاورزی و برنامه سلامت محصولات كشاورزی نام برد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به نمونه هایی از برنامه های اجتماعی سلامت در ایران، اضافه كرد: كمك به ایجاد و توسعه زیرساخت های بهداشتی درمانی كشور توسط 890 خیریه، سازماندهی، آموزش و توانمندسازی مردم با حضور 723 سمن در رابطه با سلامت، استفاده از رابطان بهداشتی برای آموزش و ارتقای سلامت، بهره گیری از سفیر سلامت، تولید خانه های مشاركت های مردمی در استان ها، تاسیس سازمان های اجتماع محور، تولید مراكز تحقیقاتی SDH در دانشگاه های مركز استان، همچون مواردی است كه در این زمینه انجام گرفته است.

وی با اشاره به سیاست ها و برنامه های وزارت بهداشت برای اجتماعی شدن سلامت، تصریح كرد: معاونت اجتماعی با هدف تقویت شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، تقویت مشاركت هدفمند و ساختارمند مردم و گروه های مختلف در ارتقای سلامت با استفاده از تولید كانون های سلامت محله محور، توسعه سمن ها، خیریه ها و تشكل های مردمی، تقویت همكاری های بین بخشی با استفاده از تولید و رصد تفاهم نامه های بین بخشی، تولید ساز و كار پایدار برای تعامل بین مردم و بخش ها با تشكیل مجمع سلامت از رده محله تا سطح ملی، بوجود آمده است و اهتمام جدی بر استفاده از ظرفیت های هنری فرهنگی و رسانه ای در ارتقای سطح سلامت جامعه، تشكیل شورای فرهنگی سلامت دارد.

وی، نقش آموزش و ارتقای سلامت در اجتماعی شدن سلامت را مهم دانست و تصریح كرد: سلامت، هدف زندگی نیست، بلكه منبعی مهم به منظور زندگی روزمره است و ارتقای سلامت فرایند قادرسازی افراد برای افزایش كنترل بر سلامت خود و بهبود آن است.

ایازی اضافه كرد: ارتقای سلامت فقط وظیفه بخش بهداشت و درمان نیست، بلكه از توجه به سبك زندگی سالم فراتر رفته و تا تحقق خوب بودن افراد جامعه امتداد می یابد.

وی هدف اصلی اداره كل امور اجتماعی سلامت را تشكیل كانون سلامت محله عنوان نمود و اظهار داشت: تشكیل كانون سلامت محله ساز و كاری ساختارمند برای مشاركت پایدار مردم در سلامت است كه دستورالعمل راه اندازی كانون های سلامت محله با امضای وزرای بهداشت و كشور به استانداران سراسر كشور ابلاغ گردیده است.




1397/07/04
22:39:54
0.0 / 5
4309
تگهای خبر: بهداشت , بیمارستان , پزشكی , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط بیوبگ
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
بیو بگ BioBag