تاكید رییس سازمان غذا و دارو:

هیچ خط تولید دارویی نباید تعطیل شود

هیچ خط تولید دارویی نباید تعطیل شود

به گزارش بیو بگ رییس سازمان غذا و دارو با تاكید بر اینكه هیچ خط تولید دارویی نباید تعطیل شود، تسهیل شرایط برای تولیدكنندگان و واردكنندگان دارو و تجهیزات را خواهان شد و اظهار داشت: تشدید بازرسی ها در انبارها و كالاها در چرخه توزیع و داروخانه ها می تواند به ما كمك نماید تا در شرایط فعلی مردم كمترین صدمه را ببینند.



به گزارش بیو بگ به نقل از ایسنا، دكتر غلامرضا اصغری در همایش پیشگیری و مقابله با قاچاق و تقلب در كالاهای سلامت محور اظهار داشت: بطور قطع در همه جای دنیا توجه ویژه ای به حوزه سلامت و كالاهای سلامت محور می گردد. با عنایت به حساسیتی كه كالاهای سلامت محور برای تامین سلامت جامعه دارند، باید روی آنها نظارت انجام داده و از كیفیت آنها و سلامت شان اطمینان حاصل نماییم.

وی افزود: در همه جای دنیا گزارش هایی از میزان تقلب در كالاهای سلامت محور وجود دارد و این مورد یكی از اشكالات این حوزه است. البته كشورهای مختلف برنامه هایی برای جلوگیری از قاچاق و تقلب در حوزه كالاهای سلامت محور پیش می برند. ازاین رو در مواردی استفاده از تجارب بین المللی می تواند سبب ارتقاء كارها در این حوزه شود.

رییس سازمان غذا و دارو اظهار نمود: در كشور ما به علت شرایط اقتصادی، مرزهای طولانی و وجود همسایگانی كه از مشكلات مختلف مانند جنگ و فقر رنج می برند، بحث قاچاق و مبارزه با آن اهمیت ویژه ای دارد كه ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با آن مقابله می كند و ما هم بعنوان یكی از اعضای ستاد در این حوزه كمك می نماییم. در عین حال دانشگاه های علوم پزشكی كه در استان های مرزی هستند به صورت ملموس با این مورد درگیر هستند كه از آنها تشكر می كنم.

اصغری با بیان این كه كشور ناگزیر به ارتباط با جهان است و این ارتباطات مرزی با استفاده از بازارچه های مرزی و گمركات در جریان است، اضافه كرد: نظارت دانشگاه های علوم پزشكی براین موارد می تواند در مبارزه با قاچاق و تقلب در كالاهای سلامت محور كمك نماید تا كیفیت و اصالت شان حفظ شود. در عین حال سازمان غذا و دارو هم كوشیده با شفاف كردن و الكترونیك كردن نظارت ها و ردیابی كالاها، نظارت بیشتر و بهتری داشته باشد. ازاین رو همكاران می توانند با نظارت هایشان از سلامت مردم حفاظت كنند. بعنوان مثال دانشگاه علوم پزشكی یزد در زمینه كالاهای در رابطه با غذا اقدامات نظارتی خوبی را انجام داده است.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به تحریم های آمریكا ضد كشورمان، اظهار داشت: در شرایطی كه گرفتار تحریم های ظالمانه آمریكا شدیم و گرفتاری های اقتصادی بیشتر است و وارد یك جنگ اقتصادی شده ایم و تحریم بر اقتصاد كشورمان تحمیل شده، بحث مبارزه با قاچاق اهمیت بیشتری پیدا می كند، چونكه وقتی تقاضا از مبادی رسمی تامین نشود باز هم تقاضا وجود دارد و منجر به ایجاد كمبود در بازار می گردد. حال امكان دارد این كمبود با استفاده از بازار غیررسمی تامین گردد كه منجر به رونق بازار سیاه، قاچاق و تقلب می گردد.

اصغری تصریح كرد: این موارد از عوارض جنگ اقتصادی می باشد. بنابراین تلاش سازمان غذا و دارو این است كه بتواند كالاهای سلامت محور بخصوص دارو و تجهیزات پزشكی را با استفاده از مبادی رسمی تامین كند. از طرفی باید مواد اولیه را وارد نماییم تا تولید اتفاق بیفتد و واردات رسمی را هم تسهیل نماییم. هرچقدر بتوانیم بستر قاچاق را تقلیل دهیم، بهتر است. ازاین رو باید نیاز بازار را به صورت رسمی تامین نماییم تا كمبودی در حوزه كالاهای سلامت محور بخصوص دارو و تجهیزات پزشكی تولید نشود.

وی همینطور اظهار نمود: علیرغم ادعای دروغین آمریكا كه می گوید دارو و تجهیزات پزشكی تحریم نیست، اما باید گفت وقتی نقل و انتقال ارز گرفتار مشكل شده و بانك ها گرفتار مشكل شده اند، تامین دارو و تجهیزات پزشكی هم با مشكل مواجه می گردد. ازاین رو در شرایط جنگ اقتصادی انتظار این است كه فعالیت های ما هم تشدید شده و آرایش جنگی به خود بگیرند تا از اصالت كالاهایی كه در بازار است اطمینان حاصل نماییم.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: یكی از طریق های درست مقابله با قاچاق این است كه بروكراسی را برای تولید داخل تسهیل و پیچ و خم های اداری را كم نماییم. اگر شركتی مشكل اداری یا صدور پروانه دارد كمكش نماییم. هیچ خط تولیدی نباید تعطیل شود. نباید یك شركت باسابقه را به علت بروكراسی اداری گرفتار مشكل نماییم و باید كارها را برایشان تسهیل كرد تا شركت های تولیدی به راحتی تولید كرده و وارداتی ها هم به راحتی واردات شان را انجام دهند تا نیاز بازار تامین گردد. هر چقدر در این حوزه موفق باشیم عرصه را برای قاچاق تنگ تر كرده ایم و اگر به این موضوعات توجه نكنیم، بستر را برای قاچاق باز كرده ایم.

اصغری با بیان این كه تشدید بازرسی ها در انبارها و كالاهای در چرخه توزیع و داروخانه ها می تواند به ما كمك نماید تا در شرایط فعلی مردم كمترین صدمه را ببینند، اظهار داشت: باید بتوانیم شرایط جنگ اقتصادی را با صدمه كمتری پشت سر بگذاریم هرچند كه تحریم ها اثرگذار می باشد، اما تلاش شما می تواند آثار زیان بارش را برای مردم كم كند. باید با این نگرش دراین روزها كه روزهای كمك به مردم است بتوانیم از كیفیت محصولاتی كه در اختیار مردم است پاسداری كرده و با تقلبات و قاچاق مقابله نماییم.




1397/09/19
14:36:30
5.0 / 5
4320
تگهای خبر: پزشكی , دانشگاه , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط بیوبگ
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
بیو بگ BioBag