شناسایی 24هزار مبتلا به HIV در كشور

ایدز درمان قطعی ندارد، اما

ایدز درمان قطعی ندارد، اما

بیو بگ: سرپرست گروه مدیریت بیماری ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینكه تخمین زده میگردد نزدیك 60 هزار مبتلا به اچ آی وی در كشور وجود داشته باشند، اظهار داشت: این بیماری درمان قطعی ندارد، اما اگر درمان به موقع شروع شود، طی شش ماه سطح ویروس در حدی كاسته می شود كه بحث انتقال از راه ترشحات خونی، جنسی و انتقال از مادر به كودك بسیار كم میگردد.



به گزارش بیو بگ به نقل از ایسنا، دكتر پروین افسركازرونی در همایش مادر، كودك، اچ آی وی كه از طرف انجمن احیا برگزار شد، ضمن تشكر از سمن های فعال در كنترل و پیشگیری از اچ آی وی اظهار داشت: اچ آی وی یك بیماری عفونی مزمن با راه های انتقال و پیشگیری مشخص است كه درمان قطعی ندارد. اگر سیر وضعیت اچ آی وی را بررسی نماییم بسیار سریع تر از عفونت های دیگر بوده است، چونكه ویروس اچ آی وی به گونه ای است كه وقتی وارد بدن می شود، علامت و نشانه ندارد، بلكه ویروس در یك دوره طولانی وارد بدن شده و تكثیر و جایگزین سلول های ایمنی و دفاعی بدن میگردد. بدین سبب زمانی علائمش ظاهر میگردد كه سیستم ایمنی و دفاعی بدن را تضعیف كرده است.

وی با اشاره به اینكه آغازین قدم برای كنترل اچ آی وی/ایدز پیشگیری است، اظهار داشت: به هر حال راه انتقال این بیماری یا از راه ترشحات خونی و جنسی و یا از راه انتقال مادر مبتلا به كودك در دوران حاملگی و شیردهی است. بدین سبب با آموزش و انجام اقدامات پیشگیرانه می توان از ورود ویروس به بدن پیشگیری كرد. طی چند سال اخیر یك آیتم پیشگیری جدید هم اضافه شده، به این شكل كه پس از شناسایی فرد مبتلا، دارو به او داده می شود و تاثیر دارو به این صورت است كه حجم ویروس در پیكر شخص كاهش می یابد؛ در حدی كه دیگر قابلیت انتقال عفونت به نزدیك صفر می رسد.

كازرونی اشاره كرد: ایدز درمان قطعی ندارد، اما باید بدانیم كه وقتی درمان بخصوص برای فرد مبتلایی كه هنوز سیستم ایمنی بدنش تضعیف نشده، شروع شود، درمان ظرف شش ماه پاسخ می دهد و سطح ویروس در حدی كاهش یافته كه بحث انتقال از راه ترشحات خونی، جنسی و انتقال از مادر به كودك بسیار كم میگردد. این سوژه تحولی در حوزه پیشگیری و كنترل اچ آی وی ایدز است.

وی افزود: تابحال همیشه ترس، دلهره و نگرانی برای اچ آی وی ایدز مطرح می شد، غافل از اطلاعات و مداخلات جدیدی كه در كشورمان و در تك تك موضوعات شامل پیشگیری و درمان در مجامع بین المللی پیش قدم بوده و برنامه های نو و تازه و تاثیرگذاری كه در همه جا مطرح گردیده است تا كشورهای دیگر بتوانند از آن الگو بگیرند، اما متاسفانه آگاهی مردم در سطوح مختلف از این بیماری كم است؛ حتی یكی از اشكالات مان حرف و انگی است كه نسبت به اچ آی وی ایدز در بین نمایش دهندگان خدمات سلامت شامل پرستار، جراح، متخصص زنان و غیره وجود دارد. این در شرایطی است كه اولا برای پرسنل نمایش دهنده خدمت همیشه رعایت احتیاطات استاندارد جزو اصل پیشگیری و حفاظت است و از سویی رعایت حقوق بیمار هم جزو اصولی است كه مبانی اش در كشورمان به جد وجود دارد، اما متاسفانه در اجرا به سبب عدم آگاهی با مشكلاتی مواجه می باشد و در حوزه اچ آی وی ایدز هم این معضل را داریم.

كازرونی اشاره كرد: اچ آی وی ایدز یك بیماری عفونی مزمن است كه به محض شناسایی برایش درمان را شروع می نماییم. در سال های اخیر مشخص شده كه هر چه زودتر دارو درمانی را برای این بیماران آغاز نماییم، فرد زندگی بهتری داشته و پس از شش ماه سطح ویروس در بدنش كاسته می شود، اما مسئله مهم پایبندی به درمان است. باید توجه كرد كه فرد مبتلا به اچ آی وی با خوردن یك قرص در روز می تواند درمانش را پیش برد، بدین سبب تقاضای ما این است كه همه همراهی كنند تا افراد مبتلا به اچ آی وی كه شناسایی شده اند در راه درمان قرار گیرند.

وی با اشاره به آمار مبتلایان به ایدز در كشور اظهار داشت: تخمین زده میگردد كه تعداد موارد زنده ای كه در كشور مبتلا به اچ آی وی هستند، نزدیك به 60 هزار نفر است كه از این تعداد بیشتر از 24 هزار نفرشان یعنی 40 تا 41 درصدشان را شناسایی كرده ایم. باید توجه كرد كه اطلاع رسانی و آگاهی دادن می تواند به شناسایی افراد مبتلا كمك نماید. مردم باید بدانند كه مراكزی در این حوزه وجود دارند و می توانند این بیماری را تشخیص داده و درمان را شروع كنند. از طرفی آموزش و اطلاع رسانی به گروه های پرخطر مانند مصرف كنندگان مواد، معتادان تزریقی، افراد دارای رفتار پرخطر جنسی، كلید پیشگیری و كنترل اچ آی وی ایدز است.

كازرونی در ادامه صحبت هایش با اشاره به اجرای برنامه پیشگیری از انتقال اچ آی وی از مادر به كودك اظهار داشت: اولا تست اچ آی وی نباید الزامی باشد و فرد باید با رضایت این تست را انجام دهد. ما هم اكنون برنامه پیشگیری از انتقال اچ آی وی از مادر به كودك را پیش می بریم و در این برنامه می بینیم كه خانم های حامله متوجه می شوند كه تست اچ آی وی جزو آزمایشات شان است و اگر تمایل نداشته باشند آنرا انجام نمی دهند. ما بارها زنان حامله مبتلایی را شناسایی كردیم كه نمی دانستند مبتلا به اچ آی وی هستند و نوزاد اول شان مبتلا به اچ آی وی متولد شده اما با شناسایی و درمان آنها فرزند دوم سالم متولد شده است. ما در پارسال این برنامه را در مناطق حاشیه ای پیش بردیم و امسال هم آنرا در كل كشور اجرا كردیم. وزارت بهداشت با هماهنگی اداره مدیریت بیماری های واگیر و سلامت خانواده این برنامه را پیش برد.

كازرونی با اشاره به اینكه در این برنامه 92 زن حامله كه اصلا از ابتلای شان به اچ آی وی خبر نداشتند، تشخیص داده شدند، اظهار داشت: بعد ازشناسایی به آنها دارو داده شد و كودكان سالم از آنها متولد شدند. فقط یك مورد داشتیم كه نوزاد هم مبتلا به اچ آی وی به دنیا آمد، چونكه به هر حال احتمال انتقال از مادر به كودك به شرایط مادر بستگی دارد و اگر بیماری پیشرفته باشد احتمال انتقال بیشتر است.

وی اشاره كرد: باید بدانیم كه پیشگیری از ابتلای حتی یك نفر به ویروس اچ آی وی بسیار حائز اهمیت است؛ چونكه طبق بررسی ها هر یك پیشگیری از مبتلاشدن به اچ آی وی، 16 هزار دلار صرفه اقتصادی برای جامعه به دنبال دارد.



1397/08/29
14:37:06
5.0 / 5
4493
تگهای خبر: بهداشت , بیماری , درمان , درمانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط بیوبگ
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
بیو بگ BioBag