در گفتگو با مهر مطرح شد؛

جزئیات حمایت شركت های دارویی از پزشكان، ضوابط بازاریابی دارو

جزئیات حمایت شركت های دارویی از پزشكان، ضوابط بازاریابی دارو

بیو بگ: رئیس سازمان غذا و دارو، در نامه ای به معاونان درمان و آموزشی وزارت بهداشت، خواهان نظارت دقیق بر اجرای آیین نامه مربوط به شرایط و ضوابط حمایت شركت های دارویی از حرف پزشكی شد.



به گزارش بیو بگ به نقل از مهر، غلامرضا اصغری معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، در نامه ای به معاون درمان و معاون آموزشی وزارت بهداشت، آیین نامه نحوه معرفی و عرضه اطلاعات علمی دارو كه در آن چگونگی حمایت شركت های دارویی از همایش های علمی و تقبل هزینه های سفرهای داخلی و خارجی شاغلین حرف پزشكی را شرح داد.
رئیس سازمان غذا و دارو، در گفتگو با خبرنگار مهر، به جزئیات این آیین نامه اشاره نمود و اظهار داشت: این آئین نامه در اجرای ضوابط تبصره ۵ ماده ۱۴ قانون مربوط به مقررات امور پزشكی، دارویی، مواد خوردنی و آشامیدنی به منظور شفاف سازی و آمادگی كنترل و نظارت بر فعالیت های معرفی داروها تدوین و ابلاغ گردید.
وی اضافه كرد: برپایه ماده ۲ این آئین نامه هرگونه فعالیت در زمینه معرفی داروها باید با هدف افزایش آگاهی جامعه پزشكی و بیماران، ارتقاء سطح سلامت جامعه و عرضه اطلاعات مستند علمی و آموزشی و هم پشتیبانی از آموزش و پژوهش در زمینه پزشكی در جهت منافع اعلام منافع كشور و بیماران صورت پذیرد.
معاون وزیر افزود: بر این اساس، معرفی داروها به هیچ عنوان نباید با معیارهای منطقی، اخلاقی تجویز دارو در تضاد بوده و یا باعث سلب استقلال رأی و نظر پزشك شود. پرداخت و یا پیشنهاد هر گونه كمك مالی و یا غیر مالی، قراردادهای حمایتی مشاوره ای و یا مانند آنها در قبال تجویز، توصیه، خرید و مصرف فرآورده های دارویی ممنوع می باشد.
اصغری اضافه كرد: در معرفی دارو نباید پنهان كاری اطلاعات صورت گیرد و همراه با مستندات علمی مبتنی بر شواهد باشد.
رئیس سازمان غذا و دارو، تصریح كرد: یافته های منتج از ارزیابی های بالینی، تحقیقات و مطالعات بالینی بعد از ورود دارو به بازار و دریافت مجوزهای قانونی باید به صورت كامل و شفاف در معرفی دارویی با ذكر منابع علمی ذكر شود و از بیان موارد غیر واقعی و گمراه كننده پرهیز شود.
وی اضافه كرد: معرفی و بازاریابی داروها صرفاً منحصر به داروهای موجود در لیست داروهای ایران است. هر نوع معرفی داروهای خارج از این فهرست همچون داروهایی كه به صورت تك نسخه ای و یا فوریتی حتی با مجوز قبلی سازمان غذا و دارو وارد كشور می شوند، به هر شكل و عنوان ممنوع می باشد.
رئیس سازمان غذا و دارو، اظهار داشت: هر گونه معرفی و بازاریابی داروهای مخدر هم ممنوع می باشد.
اصغری اضافه كرد: موسسات دارویی مسئول تمامی نتایج احتمالی ناشی از معرفی داروهای خود هستند و مدیران ارشد و مسئولین فنی موسسات دارویی موظفند جهت رعایت مفاد این آئین نامه و نظارت بر حسن انجام آن، تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.
وی اظهار داشت: همینطور موسسات دارویی صرفاً مجاز به معرفی و عرضه اطلاعات در مورد داروهای خود هستند و عرضه اطلاعات ضد داروهای سایر موسسات از سوی آنها ممنوع می باشد.
رئیس سازمان غذا و دارو، مبحث هدایا از جانب شركت های دارویی به جامعه پزشكی را یاد شده قرار داد و اضافه كرد: هدایای تبلیغاتی كه از سوی موسسات دارویی به شاغلین حرف پزشكی اهدا می شود، باید فاقد ارزش مادی باشد. ضمن اینكه موسسات دارویی موظفند مستندات مربوط به این هدایا را حداقل به مدت ۵ سال نگهداری كنند كه در صورت درخواست قابل عرضه به مراجع ذی ربط باشد.
وی افزود: موسسات دارویی می توانند با رعایت نكاتی در جهت ارتقاء دانش پزشكی به برگزار كنندگان همایش ها و سمینارهای علمی مرتبط، كمك های مالی و علمی نماید. بطوریكه كمك های نقدی می بایست مستقیما به حساب رسمی انجمن ها، موسسات علمی و یا دانشگاه های علوم پزشكی برگزار كننده این همایش ها، واریز شود.
اصغری اظهار داشت: فعالیت های تبلیغاتی از قبیل عرضه هدایا و بروشور طی برگزاری همایش، مطابق با دیگر بندهای این آئین نامه بلامانع است.
رئیس سازمان غذا و دارو، تصریح كرد: برپایه ماده ۸ این آئین نامه، در صورت احراز تخلفات موسسات دارویی و یا شاغلین حرف پزشكی از مفاد این آئین نامه، موارد در مورد موسسات دارویی به محاكم عمومی ذیربط و در مورد شاغلین گروه پزشكی به سازمان نظام پزشكی و یا سایر مراجع ذیصلاح قضایی و انتظامی ارجاع خواهد شد.

1397/08/22
18:18:07
5.0 / 5
2802
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
بیو بگ BioBag