گزارش بیو بگ به نقل از مهر؛

چگونه فشارخون ما بالا می رود، نكاتی كه باید رعایت نماییم

چگونه فشارخون ما بالا می رود، نكاتی كه باید رعایت نماییم

بیو بگ: فشار خون بالا، بعنوان تهدید كننده سلامت افراد، متاسفانه بدون علامت ظاهر می شود و در نتیجه موجب ابتلای فرد به بیماری های خطرناك و در عین حال كشنده می شود.


به گزارش بیو بگ به نقل از مهر، فشارخون، یكی از مهم ترین تهدیدات سلامت انسان تلقی می شود كه زمینه ابتلاء به خیلی از بیماری های غیر واگیر را فراهم می آورد. پرفشاری خون كه معمولاً فشار خون بالا نامیده می شود، زمانی است كه فشار پمپ شدن خون از قلب به درون سرخرگ ها بطور مداوم، خیلی قوی است. سرخرگ ها، رگ های خونی هستند كه خون را از قلب به تمام نقاط بدن منتقل می كنند و فشار خون در اثر نیروی فشار خون پمپ شده توسط قلب در مقابل دیواره رگ ها ایجاد می شود. بدین سبب هر قدر فشار خون بالاتر باشد، قلب باید سخت تر كار كند. متأسفانه پرفشاری خون معمولاً سبب بروز علایم و نشانه ای نمی گردد. فشار خون بیش از اندازه بالا (پرفشاری خون بحرانی) امكان دارد سبب ایجاد سردرد، اضطراب، تنگی نفس، خونریزی بینی، تهوع و استفراغ، درد شدید قفسه سینه و حركاتی كه شما نمی توانید كنترل كنید (تشنج)، شود. مینا كاویانی مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور در مورد عوامل خطر ایجاد فشار خون بالا، اظهار داشت: عوامل خطری كه كنترل آن برای فرد دشوار یا نا ممكن است، داشتن بیماری مزمن كلیوی، داشتن سابقه خانوادگی ابتلاء به پرفشاری خون و…، است. وی با اشاره به نقش سن در بروز فشار خون بالا، اضافه كرد: با افزایش سن، خطر ابتلاء به پرفشاری خون افزایش می یابد. بطوریكه تا پیش از ۴۵ سالگی مردان در معرض خطر بیشتری نسبت به زنان هستند. پس از ۶۵ سالگی، زنان نسبت به مردان در معرض خطر بیشتری هستند. كاویانی افزود: عوامل خطری كه فرد می تواند آنها را كنترل كند، شامل مصرف دخانیات، ابتلاء به بیماری دیابت نوع ۲، داشتن كلسترول بالا و یا هر دوی این موارد، ورزش نكردن یا نداشتن فعالیت بدنی كافی، داشتن اضافه وزن و چاقی، دریافت مقدار زیاد چربی، قند و شكر، انرژی و نمك در رژیم غذایی خود و نوشیدن الكل است. وی در ارتباط با تغییرات شیوه زندگی كه می تواند منجر به كنترل فشار خون شود، اظهار داشت: از رژیم غذایی سرشار از منابع فیبر غذایی و پتاسیم و حاوی مقادیر كم سدیم، شكر افزوده و چربی استفاده كنید. كاویانی اضافه كرد: مقدار مناسبی از میوه ها و سبزی های تازه بخورید. اهتمام كنید تا حد امكان نیمی از بشقاب غذای شما در هر وعده، با میوه ها و سبزی ها پر شود. همچنین، از غلات كامل (سبوس دار) در برنامه غذایی خود استفاده كنید. این موارد شامل پاستای تهیه شده از گندم كامل، برنج قهوه ای یا نان غلات كامل است. حدود یك چهارم بشقاب خودرا از این مواد غذایی قرار دهید. وی اشاره كرد: از فرآورده های لبنی كم چرب مانند شیر بدون چربی یا ماست كم چرب استفاده كنید. مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور، اظهار داشت: از مصرف برش های گوشت پرچرب، گوشت های پروسه شده مانند سوسیس و كالباس و گوشت مرغ با پوست، خودداری كنید. حدود یك چهارم بشقاب خودرا با منابع پروتئینی بدون چربی، مثل ماهی، گوشت مرغ بدون پوست، انواع لوبیا و تخم مرغ پر كنید. كاویانی افزود: از مصرف غذاهای آماده و پروسه شده، خودداری كنید. دریافت سدیم روزانه خودرا كاهش دهید. بیشتر افراد مبتلا به پرفشاری خون باید كمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم در روز مصرف كنند. ضمن اینكه از مصرف الكل بپرهیزید. وی با تاكید بر این مساله كه با مراقبین بهداشتی خود درباره حفظ وزن بدن مناسب مشورت كنید، اشاره كرد: از آنها بپرسید چه وزنی برای شما مناسب می باشد. كاویانی اضافه كرد: روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش كنید طوری كه قلب شما تندتر بزند. این فعالیت ها می تواند شامل پیاده روی، شنا یا دوچرخه سواری باشد. ورزش هایی را برای تقویت عضلات (ورزش های مقاومتی) در برنامه ورزشی هفتگی خود بگنجانید، نمونه آن پیلاتس است. اهتمام كنید این ورزش ها را حداقل ۳ بار در هفته و هربار به مدت ۳۰ دقیقه انجام دهید. وی اظهار داشت: به هیچ عنوان از محصولات حاوی نیكوتین و تنباكو، مانند سیگار و قلیان استفاده نكنید. اگر برای ترك، نیاز به كمك دارید، از مراقبین بهداشتی خود بپرسید. كاویانی افزود: فشار خون خودرا در منزل به همان روشی كه مراقبین بهداشتی به شما گفته اند، اندازه گیری و پایش كنید. حتما برای ویزیت، طبق برنامه زمانبندی كه مراقبین بهداشتی شما می گویند، بازگشت كنید. این امر در كنترل فشار خون شما بسیار مهم می باشد. وی به مصرف داروها اشاره نمود و اظهار داشت: در صورتیكه برای كنترل فشار خون شما دارو تجویز شده است، آنها را دقیقاً مطابق دستور پزشك مصرف كنید. به هیچ عنوان، دوز دارویی را از قلم نیندازید و تمامی داروها را به تعداد و در وعده های تعیین شده توسط پزشك، مصرف كنید. از قلم انداختن داروها، شما را در معرض خطر مشكلات ناشی از آن قرار می دهد و می تواند منجر به كاهش اثربخشی دارو شود. كاویانی اشاره كرد: از مراقبین بهداشتی خود درباره عوارض جانبی یا واكنش های ممكنه بدن به داروهایی كه باید مصرف كنید، بپرسید.


منبع:

1398/03/03
22:46:33
5.0 / 5
2476
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیماری , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
بیو بگ BioBag