تشخیص چند دهه زودتر بیماری آلزایمر با یافته جدید دانشمند ایرانی

بیو بگ: پژوهشگران ˮكالج دانشگاهی لندنˮ (UCL) در مطالعه اخیرشان به رهبری ˮسارا تبریزیˮ (Sarah Tabrizi)، عصب شناس ایرانی دریافته اند با كمك نشانگر زیستی یا زیست نشانگر (Biomarker) می توان چند دهه زودتر بیماری آلزایمر را شناسایی كرد.

به گزارش بیو بگ به نقل از ایسنا، پژوهشگران کالج دانشگاهی لندن (UCL) انگلیس با کمک پژوهشگر ایرانی روش جدیدی را برای تشخیص بیماری های عصبی مانند آلزایمر و هانتینگتون تا ۲۴ سال زودتر پیدا کرده اند. هدف آنها تشخیص زودتر بیماری و آغاز زودتر روند درمان بیماری ها است.
هم اکنون هیچ درمانی برای خیلی از بیماری های عصبی وجود ندارد؛ بدین سبب یافتن راهی برای معالجه افراد پیش از جهش ژنتیکی بیماری بسیار مهمست.
پروفسور "سارا تبریزی" از کالج دانشگاهی لندن و رهبر این مطالعه اظهار داشت: در نهایت هدف ما تهیه داروی مناسب در زمان مناسب برای درمان مؤثر این بیماری است. حالا در حالت ایده آل ما می توانیم این بیماری را یا به تاخیر بیندازیم و یا از ابتلای افراد به آن جلوگیری نماییم.
طی این مطالعه پژوهشگران داوطلبانی که مبتلا به بیماری هانتینگتون بودند را مورد بررسی قرار دادند و پژوهشگران متوجه افزایش کم مایعات نخاعی یک پروتئین عصبی به نام "نور نوروفیلامنت"(NfL) در این بیماری شدند که این مساله می تواند منجر به لطمه سلول های عصبی شود.
دکتر "پال زون" (Paul Zeun)، یکی از پژوهشگران این مطالعه اظهار داشت: ما دریافتیم که این مساله می تواند یکی از نخستین تغییراتی باشد که در مغز رخ می دهد و در رابطه با بیماری هانتینگتون است. از این علایم می توان برای نظارت و سنجش اثربخشی بر درمان های آینده بهره برد.
دکتر "راشل ساحیل"(Rachael Scahill)، یکی از پژوهشگران این مطالعه اظهار داشت: ما تصور می نماییم که آغاز درمان قبل از آنکه هرگونه تغییری در مغز رخ دهد، می تواند ایده آل باشد.
یافته های این مطالعه می تواند تأثیر بسزایی در روند درمان افرادی که از چنین بیماری های عصبی رنج می برند، داشته باشد.
یافته های این مطالعه در مجله" Lancet Neurology "منتشر شد.

منبع:

1399/03/13